Butikktesten

Ryddig: Obs´ fasade var ryddig og fin.

Savnet tydeligere kommunikasjon for hygienetiltak

Butikktesterne syntes ikke det var så mye smittevernplakater å se langs fasaden. Det ga Obs Buskerud totalt 16 poeng i ukens butikktest.

Publisert Sist oppdatert

Besøkt: Fredag 15. mai kl. 11.30

Fasade/inngang/kasse: 4 av 5

Sortiment/varepresentasjon og butikken som medium: 4 av 5

Hygiene: 4 av 5

Personell: 4 av 5

Totalt: 16 poeng

Obs Buskerud ligger inne på Buskerud Storsenter utenfor Drammen. Senteret hadde en ombygging for tre år siden og fremstår moderne og fint. Det er kort vei til gratis parkering, og Obs har en stor logo på senterets vegg, som gjør at den er meget synlig fra veien.

Fasade/inngang

Butikken ligger rett innenfor den ene inngangen til senteret, og butikkens fasade er åpen, slik at du ser store deler av butikklokalet fra senterets fellesområde.

Kasseområdet, kiosk, inngang og panteområdet ligger side om side med tydelig logomarkering over. Det er satt opp en del tilbudsplakater langs butikkfasaden.

Det var ikke så mye smittevernplakater å se langs fasaden. Vi fant en A4 plakat på en søyle rett ved inngangen, som ble litt borte. I tillegg så vi at de hadde en 70x100 bukkeplakat med smitteverntiltak, men den var på baksiden av en tilbudsplakat, og var dermed egentlig bare synlig når man kom ut av butikken igjen, som var da vi oppdaget den. Det skal sies at senteret hadde store markeringer på gulvet som antydet én meter avstand til alle kundene, og disse var rett utenfor Obs-butikken, så noen varsler fikk man.

Sortiment/varepresentasjon

Obs består av store butikker og denne er intet unntak. Her er det et stort og åpent lokale med mye plass. Butikken følger konseptet med non-food først, og matvarer innerst, før det er non-food igjen på vei til kassene. Ettersom butikken er såpass stor, fremstår også non-food avdelingene fint med tydelige kategoriavdelinger, god plass mellom reoler og et ryddig oppsett. Vi kommenterer stadig at non-food avdelinger kan fremstå rotete i en dagligvarebutikk, men på Obs er det generelt oversiktlig og fint.

Vi har fokuset vårt på dagligvaredelen av butikken, og også denne fremstår bra. Vi besøker butikken en fredag formiddag, og det er bra varetrykk, ryddig og oversiktlig. Det er god plass mellom reolene, og kategoriavdelingene er godt merket.

Det var svært få hull i eksponeringene. Eneste var en kjøledisk hvor det var Salma på tilbud på den ene siden av disken, mens resten var tom.

Med god plass mellom reolene, kommer også varene godt frem, og det er enkelt å orientere seg. Det var ryddig og fint og ingen varer på gulv. Der det var varepåfylling, var pappen satt i handlevogn slik at den ikke flyter utover. Belysningen var bra over det hele, slik at varene kom godt frem.

Butikken som medium

God plass gir også rom for mye ekstra eksponeringer. Alle endereolene er benyttet til varer, enten med sesongvarer (17. mai), tilbud eller nyheter. De fleste endereoltorgene er store, og med godt varetrykk, og tydelig prismarkering over. Flere steder var det satt ut noen ekstra styrtkurver med impulsvarer midt i gangsonen. Ettersom gangsonene er såpass brede, er de ikke i veien, og fungerer fint som impulseksponeringer.

Det var to typer kampanjemateriell som var benyttet i butikken. Det var Grill Perfekt i forbindelse med kjøtt og andre naturlige grillvarer, og så var det «Festdager» opp mot 17. mai. Dette bestod stort sett i dekor på kjølere og frysere og enkelte plakater. På en av endereolene var det kampanje på kakelokk, og her hadde de noen poser med Toro kakemiks og kakepynt, som ga eksponeringen det lille ekstra.

På en av veggene ved kasseområdet var det hengt opp godteposer som dannet det norske flagget. Ikke noe kundene fikk plukket, men det laget en fin ramme for sesongen. Salatbaren, som alle butikker har stengt, var kreativt benyttet til spekemat og frukt som passer sesongen godt.

Hygiene

Butikken fremstod meget ren og ryddig. Ettersom renhold og hygiene er ekstra viktig i disse dager, virket det som de hadde god kontroll på dette. Det var lite søl, lite rot, og alt virket rent og fint.

Som nevnt var det ikke så mye informasjon om hygienetiltak i butikken, annet enn litt ved inngangen, og noen småplakater ved kassene, pluss avstandsmerker på gulvet i køsonen. De fleste er nok klar over restriksjonene uansett, men noe mer fokus på dette i form av litt større plakater, eller tydeligere info skulle vi gjerne sett.

Personell

Det var mange ansatte på jobb, og alle var korrekt antrukket. Det var mange ute på gulv, og de vi pratet med var svært blide og hyggelige, og vi fikk god hjelp.

Kasse/utgangsparti

Kasseområdet er stort og åpent. Det var tre kasser åpne da vi var der, i tillegg til selvbetjening Coop Express. Det var ganske mye kø i alle de tre kassene, så det ble litt venting. Køene blir ekstra lange ettersom man står med litt avstand, så ventetiden ble ikke irriterende lang.

Vi ble ekspedert av en hyggelig og blid mann.

Konklusjon:

  • En stor, ryddig og oversiktlig butikk.

  • Godt renhold, god orden med lite rot, og hyggelige ansatte.

  • Savnet noe tydeligere hygienekommunikasjon rundt korona.

  • En fin butikk å handle i, med stor og nærliggende gratis parkering.

Powered by Labrador CMS