Butikktesten

God plass: En oversiktlig og ryddig butikk, med god plass og tydelig plakatering.

Vel blåst på Meny Åråsen

På Meny Åråsen smilte både solen og personellet, og det ble en svært hyggelig handleopplevelse for butikktesterne. Butikken fikk totalt 18,5 poeng.

Publisert Sist oppdatert

Besøkt: Torsdag 30. januar kl. 16.40

Fasade/inngang/kasse: 4 av 5

Sortiment/varepresentasjon og butikken som medium: 4,5 av 5

Hygiene: 5 av 5

Personell: 5 av 5

Totalt: 18,5 poeng

Meny Åråsen er en forholdsvis nyåpnet butikk. Den ligger ved Åråsen stadion, i utkanten av Lillestrøm sentrum. Butikken ligger i et bolig- og næringsområde med mye gjennomgangstrafikk og godt kundegrunnlag, så her har man potensial til å trekke til seg kunder både på dagtid, ettermiddag og kveld. Det er én time gratis parkering i tilknytning til butikken. Rema 1000 ligger i umiddelbar nærhet.

Fasade/inngang

Fasaden er tydelig merket med kjede og åpningstider. Langs veien og utenfor inngangspartiet er det plassert tilbudsbukker. Uteområdet er ryddig og rent. Veggene fra parkeringshuset til butikken er dekorert med tilbudsplakater. Inngangspartiet er åpent, lyst og innbydende.

Sortiment/varepresentasjon

Vareutvalget i butikken er svært godt, og varetrykket var det heller ikke noe å utsette på. Unntaket var fiskedisken, som hadde litt dårlig varetrykk.

Varene er gjennomgående presentert på en ryddig og delikat måte.

Butikken som medium

Butikken har en god størrelse, er oversiktlig og plassen rundt torg og mellom reolene er god. Frukt- og grøntavdelingen er det første som møter oss. Vareutvalget er godt, og det bugner av varer. Alt er delikat eksponert. Store, tydelige prisplakater med bilder av produktene er plassert på rett vare. Denne frukt- og grøntavdelingen har det meste; en velfylt disk med oppkappet frukt, bagetter og wraps, salatbar og juicepresse hvor kundene kan presse sin egen juice. Av sameksponeringer finner vi en tiltalende eksponering med ost og kjeks og en annen med balsamico til jordbær.

Brødavdelingen har en god oppbygning og vi opplever at alle hyller og reoler er plassert mot kundestrøm. Det gjør det enklere for kundene å orientere seg. Et lite minus er at vi tilfeldigvis finner en pakke lefser som har gått ut på dato.

Frysedisken med reker står godt frem ved at den har to hyller plassert over seg med tilhørende produkter som majones, dill sitron og pesto. Godt lys er også med på å trekke kundene til disken. En handlevogn med 50 prosent på julevarer er plassert ved siden av disken, men 50 prosent av hva? Ingen av varene var priset.

Både fiskedisken og kjøttdisken er innbydende og delikat, med tydelig prismerking. Utvalget av varmmat er også svært godt. I tilknytning til fiskedisken finner vi en velfylt eksponering med Menys egen brokkolisalat. Dette bør hjelpe på mersalget.

Disken med ukens middag har tydelige hyllemarkører med hvilke fire produkter kunden trenger for å få en komplett middag. Denne type hyllemarkører finner vi på flere produkter, noe vi vil tro er nyttig informasjon og god hjelp til travle kunder. En palleløsning med grønnsaker plassert ved siden av kjøleren med biff gjør at vi lettere trekkes til disken. De røde plakatene med «helt rå på biff» er plassert over og i disken, og tydeliggjør hva som ligger i disken. Sauser er plassert på hyllen over. Erfaringer viser at sameksponeringer gir mersalg, noe butikken vet å utnytte.

Prismerkingen er upåklagelig med delikate bilder av produktene sammen med pris. Alle varer vi kan se er tydelig priset. Tydelig plakatering gjør at kundene lettere blir trukket til varene. Butikken gir totalt sett et svært godt inntrykk.

Hygiene

Butikken oppleves gjennomgående som ren og svært ryddig. Gulvene er skinnende rene. Det er god belysning i hele butikken. Alle ansatte bærer korrekt antrekk. Vi finner ingen varer med dårlig kvalitet som trekker ned helhetsinntrykket.

Personell

Personellet var prikken over i-en. Alle smilte og hilste. Vi fikk tilbud om hjelp straks vi stilte oss ved ferskvaredisken, og kunnskapen er det heller ingenting å utsette på. Det virker som de ansatte har en god tone og et godt humør som smitter over på de som handler. En kunde som etterspør en vare blir straks vist til rett plass. Service på sitt beste.

Kasse/utgangsparti

Kassaområdet er ryddig og romslig og fremkommeligheten svært god. Det er en betjent kasse og flere selvbetjeningskasser. Vi velger den betjente kassen, hvor vi blir møtt med et bredt smil. Servicen hos den kasseansatte var det ingenting å utsette på, og vi blir raskt ekspedert når det er vår tur.

Konklusjon:

  • En fin butikk med et godt vareutvalg og varetrykk.

  • Frukt- og grøntavdelingen og ferskvarediskene er innbydende og delikat eksponert. God plass i hele butikken, noe som gjør det enkelt å komme seg rundt.

  • Belysningen er god, noe som får varene godt frem. Varetrykket er gjennomgående godt, med unntak av fiskedisken.

  • Vi vil gjerne trekke frem de ansatte. Smilende personell som tydelig liker å yte service hever handleopplevelsen.

  • Skal vi nevne noe negativt så var det litt dårlig varetrykk i fiskedisken, og så savnet vi plakatering over frysediskene. Det hadde gjort det lettere å orientere seg. Men, bortsett fra det: Vel blåst!

Powered by Labrador CMS