Butikktesten

– Vi gikk smilende ut av butikken

De som har fått Extra Hammerås som nærbutikk er heldige, mener butikktesterne i Spirit Gruppen. Butikken gir et godt helhetsinntrykk med ryddige eksponeringer, godt vareutvalg og god merking.

Publisert Sist oppdatert

  • Besøkt: fredag 7. august kl. 12.50
  • Fasade/inngang/kasse: 4 av 5
  • Sortiment/varepresentasjon og butikken som medium: 4 av 5
  • Hygiene: 4 av 5
  • Personell: 5 av 5
  • Totalt: 17 poeng

Extra Hammerås ligger på Hammerstad i Eidsvoll. Her har det skjedd store forandringer siden vi besøkte butikken i september 2017. Da var dette en Coop Marked. I desember 2019 reåpnet butikken som Extra. Vegg i vegg ligger Blomsterkroken hagesenter. Butikken ligger i et område med spredt bebyggelse. Parkeringsplassen er stor og tilrettelagt for klimavennlige tilreisende. Her er det ladestasjoner for både bil, sykkel og sparkesykkel. Det er tydelig at butikken har mange tilreisende, noe som tyder på et godt kundegrunnlag.

Fasade/inngang

Butikken ligger lett synlig fra veien med tydelig skilting av kjede og merking av åpningstider. Det er tilbudsplakater på veggen.

Det er et ryddig og åpent inngangsparti, med tilhørende stor og gratis parkeringsplass. Butikken er stor med god plass mellom reolene. På veggen er det plassert en skjerm som forteller at bygget har bærekraftig energi med solenergi. En hyggelig benk med bord er også plassert i inngangspartiet.

Alle koronatiltak er ivaretatt med plakater som oppfordrer til å holde avstand og følge smittevernreglene. Frukteksponeringen i inngangspartiet skaper et godt førsteinntrykk.

Sortiment/varepresentasjon

Vareutvalget er meget bra, og varene er gjennomgående eksponert på en ryddig og delikat måte. Varetrykket er det heller ikke mye å utsette på. Det er noe redusert i kjølen med bær, i kjøttdisken og i lunsjskapet. Sistnevnte er grunnet flytting av bagetter og salater, som det også er varslet om.

Det er flere som jobber med varepåfylling. Av inspirasjon finner vi plakater som oppfordrer til vegetardag og å lage din egen favorittpizza, fristende bilder av grillmat i forbindelse med «Grill Perfekt» og 3 for 2-tilbudene, skjermer med fristende matbilder av kjøtt og fisk og fargerikt leverandørmateriell for iste, smaksatt melk og brunost. Dette er med på å skape matglede.

Butikken som medium

Butikken er stor, lys og oversiktlig. Spesielt godt liker vi plakateringen over kjølebrønn med bilder av produkt og pris. Dette gjør at vi lettere trekkes til disken. Det eneste vi merket oss var at flere av dørene sto åpne. Det gjaldt både for grillpølser og wok i brønner og fisk og svin i skap. Også kjøleskapsdøren på skapet med Fjordland ferdigmat sto åpen. Det forringer kvaliteten og kan resultere i økt svinn.

Prismerkingen var gjennomgående god. I frukt- og grøntavdelingen var det mismatch mellom plakater og varer. Plakatene viste bilder og pris av blomkål, men sto over druer, avokado og mango.

Tilbudsvarer annonsert på yttervegg var enkelt å finne igjen inne i butikken. Vi kunne ønske at disse plakatene var i farger i stedet for i sort/hvit for å stå bedre frem.

Vi finner flere impulsløsninger som snackgrønnsaker, smaksatt melk og skapet med iste med tilhørende materiell. Mersalget er ivaretatt med grilleksponeringen som innbefatter grillkull, ketchup og sennep, dressing, løk og pizzabunner. Pallecontaineren med grillkull og engangsgriller burde vært plassert andre veien, med åpningen ut, slik at det hadde vært enklere å få tak i produktene. Positivt med varmmat for sultne lunsjkunder.

Hygiene

Lyset i butikken er gjennomgående svært godt, med et par unntak. Plukk og mix-disken og midterste hyller på lokalmat hadde dunkel belysning.

Renholdet var upåklagelig og alle flater rengjort. Noe emballasje sto i veien for passering, men flere jobbet med varepåfylling, så dette var forbigående. Frukt- og grøntavdelingen fremsto ryddig og var delikat eksponert. De ansatte bærer korrekt antrekk.

Personell

Vi merket umiddelbart at tonen var god og at smilet satt løst. Vi følte det var en god tone både mellom de ansatte og mellom de ansatte og kundene. En kunde som etterspurte en vare ble straks vist til riktig hylle. En annen som ønsker å bytte en defekt vare fikk ny uten spørsmål. Dette tyder på høy servicegrad.

Kasse/utgangsparti

Kassaområdet var romslig og lett fremkommelig. To kasser var bemannet og det tok effektivt unna køen. Det var fire selvbetjeningskasser og flere av disse ble benyttet. En hyggelig og blid person i kassen satte punktum for en hyggelig handleopplevelse.

  • Heldige er de som har fått denne butikken i nærmiljøet.
  • En flott butikk med et svært godt vareutvalg. Varene var presentert på en god og ryddig måte.
  • Lyset var generelt godt, noe som fikk varene godt frem. Plakateringen i butikken var god.
  • De ansatte var både hyggelige og serviceinnstilt. De hadde også en god tone seg imellom, og vi gikk smilende ut av butikken.
Powered by Labrador CMS