Butikktesten

Tydelig: Fasaden fremstår som oversiktlig og med god og tydelig merking av Extras profil.

En grei Extra-butikk

Butikktesterne opplevde å ikke bli møtt med et smil i kassen. Det ga Extra-butikken totalt 15 poeng.

Publisert Sist oppdatert

Extra Gimle:
  • Besøkt: Mandag 26. april kl. 15:00
  • Fasade/inngang/kasse: 4 av 5
  • Sortiment/varepresentasjon og butikken som medium: 4 av 5
  • Hygiene: 4 av 5
  • Personell: 3 av 5
  • Poeng: 15 poeng

Extra Gimle ligger på Frogner sentralt i Oslo. Her finner man en rekke butikker, restauranter og leiligheter – samt bedrifter som holder til i nærliggende område. Det er ingen parkering i forbindelse med butikken, men da mange bor og jobber i nærheten, samt at det er et godt kollektivtilbud, vil vi tro mange kommer til fots.

Fasade/inngang

Fasaden fremstår som oversiktlig og med god og tydelig merking av Extras profil og åpningstider på skilt og beach-flags. Vi finner ulike tilbud og kampanjer på bukker og plakater.

Det er satt frem blomster utenfor inngangen med tydelig prismerking. Videre innover selve butikklokalet finner vi mineralvann, engangsgriller og mat på farten-varer, før man fortsetter inn i den flotte frukt- og grøntavdelingen.

Sortiment/varepresentasjon

Butikken er av mindre til middels størrelse for å være en Extra-butikk, men vi opplever at det er lett å få en god oversikt. Det er rent, ryddig og godt belyst både i tak, kjølere og kjøleskap.

Det er et relativt godt og bredt varesortiment ut fra butikkens størrelse. Varene i butikken er pent og ryddig plassert i hyller og i frittstående eksponeringer, med et godt varetrykk og god prismerking. Vi finner få hull.

Butikken som medium

Vi møtes av fargerike torg og hyller som bugner av flotte varer i frukt og- grøntavdelingen. Denne avdelingen er innbydende, ryddig og skaper en fin atmosfære med de fargerike eksponeringene av velfylte og fine eksponerte varer. I avdelingen finner vi også en rekke kjøleskap med mineralvann, smoothier, samt on the go-kjølere med mat på farten-varer. Dette er lurt å ha i starten av handlerunden, og vi mener det treffer kundegruppen perfekt med denne typen varer. Vi må trekke frem den flotte eksponeringen i tre med avokado, som setter prikken over i-en.

I kjølediskene finner vi fine mersalgsprodukter i overkant, slik som ketchup og majones. Varene er fremstilt og stablet på en svært fin måte. De ansatte i butikken er flinke til å fremheve kampanjer og tilbud, både i reolene og i forkant av kjøleskapsdørene. Her henger korrekte plakater sammen med tilhørende produkter.

De ansatte er også svært flinke til å utnytte tomme vegger, søyler og områder som ellers ville fremstått som tomme og lite inspirerende. Et eksempel på dette er den tomme veggen der det er plassert Coca-Cola og Red Bull, samt søylen der det er eksponert produkter som ketchup, brunost og et display med Stranda-skinke og et display med wok-produkter fra Blue Dragon.

Endeeksponeringene i butikken er fine og gjennomførte, og de gjør det meste ut av mindre plass – derfor roser vi at eksponeringene ikke er laget for store. Vi opplever de fleste som middels store og forseggjorte. Noen verdt å nevne er eksponeringene med Stabburet makrell i tomat og leverpostei, enden med Coca-Cola og Oslo-brus som hadde håndskrevne plakater, Coop kaffe, samt eksponeringen med Kims og Freia sjokoladeplater. Vi må derimot trekke ned for en av endene med Stabburet og juice, der ingen produkter var priset.

Hygiene

Butikken oppleves som ren med god belysning. Kurver og handlevogner står pent stablet og gir et ryddig førsteinntrykk ved inngangspartiet.

Det er mange medarbeidere som fyller på varer når vi er på besøk, men dette oppleves ikke sjenerende som kunde, og de får varene raskt og effektivt inn i eksponeringer og hyller. Jevnt over en ren og fin butikk.

Personell

Vi møter på et fåtalls medarbeidere gjennom handlerunden, der alle bærer korrekt uniform. Vi opplever dog å bli lite sett i kassen, og kvinnen bak kassen forlater den for å hjelpe en annen kunde i self-checkout-området uten å gi beskjed til oss om at hun straks er tilbake. Vi opplever videre å ikke bli møtt med et smil, en beklagelse eller mye høflighet etter at dette skjer.

Kasse/utgangsparti

Kassaområdet oppleves som noe lite, men med et godt utvalg av impulsvarer. Det blir derimot litt mye varer, blant annet med handlevognen med tilbudsvarer som tar opp mye plass i et lite område.

Konklusjon:
  • Extra Gimle er en fin butikk, der du finner alt det du trenger til en hyggelig ukeshandel – uansett om du er der for å handle lunsj, mat på farten-produkter eller middag.
  • Vi opplever at butikken har gjort mye ut av plassen de har, og fått opp fine eksponeringer både på gulv, endereoler, samt på ekstraplasser rundt om i butikken.
Powered by Labrador CMS