Butikktesten

Fint: Torget i frukt- og grøntavdelingen gir et godt førsteinntrykk.

En grei Prix

Det var en grei Coop Prix-butikk på Slattum med bra vareutvalg, men et noe varierende varetrykk.

Publisert Sist oppdatert

Coop Prix Slattum:

  • Besøkt: Torsdag 27. mai kl: 15.00
  • Fasade/inngang/kasse: 4 av 5
  • Sortiment/varepresentasjon og butikken som medium: 3 av 5
  • Hygiene: 4 av 5
  • Personell: 4 av 5
  • Totalt: 15 poeng

Coop Prix Slattum ligger i Nittedal i et område med spredt bebyggelse. I umiddelbar nærhet finner vi både Coop Mega og Kiwi, så her merkes nok konkurransen godt. Det er parkeringsplass utenfor butikken.

Fasade/inngang

Merkingen ut mot veien er god med flere tilbudsplakater og vimpler på veggen. Fasaden er tydelig merket med kjede og åpningstider. Uteområdet og parkeringsplassen er ryddig. Mellomgangen fremstår litt rotete. Her er handlevognene plassert sammen med et halvfullt stativ med blomster, bak dem et stativ med kundeaviser, en eske med kalendere på gulvet og et bord med spylevæske, som er vanskelig å komme til.

Sortiment/varepresentasjon

Vareutvalget er bra, men varetrykket er noe varierende. Vi finner huller i varetrykket flere steder, blant annet i skapet med frukt/bær og drikker i inngangspartiet, bakverk samt stativene med Drumstick, Brynild Minimix og Fisherman`s Friend.

Varepresentasjonen var stort sett bra, men rot i flere eksponeringer trekker ned helhetsinntrykket.

Butikken som medium

I Inngangspartiet er det plassert engangsgriller, grillkull og drikker. Et fint tilbud til kunder som skal innom for en rask og enkel handel. I tillegg er det plassert to skap med frukt og bær og drikker, men disse hadde begge dårlig varetrykk. Vi savnet også bagetter, ferdigsmurt, salatbokser og annen «på farten»-mat i skapene.

Butikken har en grei størrelse. Det første vi kommer til er frukt- og grøntavdelingen. Plasseringen av torget, i midten av avdelingen, gjør det enkelt å komme rundt. Det er litt trangt mellom reolene. Prismerkingen er god. Spesielt de større prisplakatene fremstår veldig tydelig. Det er viktig når vi vet at varer uten pris taper salg. Spesielt godt liker vi plakatene med bilde og pris. Disse gjør at vi lettere trekkes til disken. Bra er det også at tilbudene på fasaden er lette å finne igjen inne i butikken.

Sameksponeringer er ivaretatt i form av torget som er laget av displayer med grilltilbehør i tilknytning til disken med kjøttvarer, paller med drikke og Santa Maria-produkter. Plakatene over eksponeringen med «Medlemskupp» henger svært høyt, og er vanskelig å få øye på. Butikken har tydeligvis problemer med tyverier, og kan derfor ikke ha noen av produktene fremstilt. Dette er forklart på en håndskrevet plakat som er festet på plakatene.

Det var vanskelig å se og forstå at de to halvtomme skapene med varer faktisk var varer med begrenset holdbarhet, da plakatene som opplyste om dette hang høyt oppe i taket og ikke i synsfeltet. Skapene fremsto bare rotete, med lite varer og en rar varemiks. Skapene bør merkes tydeligere.

Det er mange aktiviteter i butikken i form av leverandørkonkurranser på de ulike displayene. Vi finner «Spill og vinn sykkel» med Santa Maria, «Smaksmysteriet» med Fanta og «Vinn EL-sparkesykkel» med Crush. Leverandørmateriellet er med på å skape miljø i butikken.

Ned mot kassene finner vi flere impulsløsninger. Det er viktig for å få med seg mersalget. Noen av displayene var dessverre halvtomme, og noen manglet pris, deriblant Fisherman`s Friend, Doc, Crush og Choco cheese.

Hygiene

Lyset i butikken er greit. Spesielt meieri har godt lys.

Renholdet er bra, men det er flere steder tomemballasje, varer på feil sted og tomkasser som gjør at butikken oppfattes noe rotete.

Ansatte bærer korrekt uniform.

Personell

Det er kun en ansatt til stede når vi besøker butikken, og vedkommende sitter i kassen, så det er ingen å spørre om hjelp ute i butikken.

Kasse/utgangsparti

Kassaområdet var ryddig, men handlevognen med restevarer til 40 prosent sperrer for øvrige produkter som solkremer og pallen med Bliw såper. Vi finner flere sjokkere i kassaområdet, men som tidligere nevnt manglet noen av disse prismerking.

Det er to kasser, men kun en kasse var bemannet, men det tok fint unna den lille kundetrafikken som var på det tidspunktet vi var der. Vi ble effektivt ekspedert når det ble vår tur.

Konklusjon:
  • En grei butikk med bra vareutvalg, men et noe varierende varetrykk.
  • Varene var presentert på en grei måte, men trekk for rot i flere av eksponeringene.
  • Lyset var bra, særlig i meieri, noe som fikk varene godt frem.
  • Få ansatte, ingen å spørre. Vi vil tro at dette er bra butikk å ha for lokale kunder. Alt i alt en grei handleopplevelse.
Powered by Labrador CMS