Butikktesten
Forbedringspotensial på Kiwi Stabekk
Butikktesterne mener at Kiwi Stabekk har et forbedringspotensial når det kommer til endeeksponeringer og ekstraplasser. Det ga butikken totalt 15,5 poeng.
Kiwi Stabekk ligger på Stabekk i Bærum. Dette er et sentralt område av et boligområde. Det er gratis parkering i 30 minutter for kundene.
Fasade/inngang
Fasaden fremstår som oversiktlig og med god og tydelig merking av Kiwis profil og åpningstider. Det er satt opp en rekke plakater med sommertilbud, samt Flax-loddpremiering.
På ulike stativer er det satt frem blomster og planter både i utkanten av butikken, i mellomområdet, og ved selve inngangen, samt en liten eksponering med jordbær. Men disse kunne vært fremstilt noe mer gjennomført. Alle priser var på plass.
Sortiment/varepresentasjon
Butikkens er av middels størrelse for å være en Kiwi-butikk, men vi opplever at det er lett å få god oversikt. Den er ren og godt belyst. Mange medarbeidere fyller på varer, men vi opplever enkelte steder at det står litt mange varer ute på gulv som ingen arbeider med.
Det er en grei bredde i varesortimentet med noen hull enkelte steder. Varene i butikken er pent og ryddig plassert i hyller og i frittstående eksponeringer, men her er det et forbedringspotensial enkelte steder.
Butikken som medium
De ansatte i butikken er flinke til å benytte seg av leverandøreksponeringer. Eksponeringer verdt å nevne er sjokkselgerne ved disken med grillprodukter som Heinz aioli, tabasco og sriracha-saus. Lomper er plassert i egne hyller i dette området, og det skaper en fin sameksponering og gjør det lett for kunden å få en helhetlig handel.
I disken med kjøtt finner vi flotte sameksponeringsprodukter, både i og over disken. Sauser, marmelader, skinker og tilbehør er plassert ved relevante produkter og skaper matglede og inspirasjon for kundene.
Endeeksponeringene i butikken er fine, men har et forbedringspotensial. Produktene burde vært plassert finere, hatt et noe bedre varetrykk og vi opplever enkelte steder at produkter går utenfor selve eksponeringsrekken av produktplasseringer. Alle varer har priser.
Det er plassert ut handlevogner og handlekurver med ulike tilbud. Dette fungerer fint ved inngangen med relevante produkter for pandemien vi befinner oss i. Men vi opplever at handlekurven med hårprodukter på tilbud som står på gulvet foran kassesonen er noe malplassert – og at man må bøye seg ned for å plukke opp et produkt.
Hygiene
Butikken oppleves som ren med god belysning. Kurver står pent stablet og gir et ryddig førsteinntrykk ved inngangspartiet.
Det er mange medarbeidere som fyller på varer når vi er på besøk, men vi opplever som nevnt at det enkelte steder er for mange varer på gulv som ikke fylles på.
Personell
Vi møtte en rekke medarbeidere rundt om i butikken, men vi opplevde dessverre ikke å bli sett. I kassen snakket damen med kunden foran oss, og selv om det fremsto positivt, så tok det lang tid før vi fikk et «hei» – noe som ikke kom før vi skulle betale. Hun fremstod allikevel som svært hyggelig.
Kasse/utgangsparti
Kassaområdet oppleves fint med et godt utvalg av impulsvarer, både sunne og usunne.
Handlekurven med tilbudsvarer helt nede på gulvet burde vært satt høyere opp, slik at man ikke måtte bøye seg ned.