Butikktesten

Et godt førsteinntrykk: En bugnende, romslig og åpen frukt- og grøntavdeling innbyr til handel.

I det store og hele en fin butikk

Butikktesterne synes Kiwi Nannestad har et forbedringspotensial på prismerking, særlig på displays og paller. Det ga totalt 17 poeng.

Publisert Sist oppdatert

Kiwi Nannestad:
  • Besøkt: Torsdag 5. august kl. 12.30
  • Fasade/inngang/kasse: 4 av 5
  • Sortiment/varepresentasjon og butikken som medium: 4 av 5
  • Hygiene: 4 av 5
  • Personell: 5 av 5
  • Totalt: 17 poeng

Kiwi Nannestad ligger i Teigebyen i Nannestad. Butikken er i et område med spredt bebyggelse, med Nannestad ungdomsskole, videregående skole og Nannestadhallen som nærmeste naboer. I disse dager tas koronavaksinene i Nannestadhallen, og vi vil tro butikken merker et ekstra trykk på grunn av alle tilreisende. Butikken bør ha potensial til å tiltrekke seg kunder både på dagtid og ettermiddag/kveld. Rema 1000 ligger like ved, og i motsetning til Kiwi har denne fasade mot hovedveien, så her merkes nok konkurransen godt.

Fasade/inngang

Fasaden er tydelig merket med kjede og åpningstider. Plakateringen på utsiden promoterer bleieavtalen og Sticks Miks & Match, som vi også finner igjen inne i butikken. Uteområdet er ryddig og rent. Mellomgangen er noe rotete. Det er gratis parkering i tilknytning til butikken. Handlevogner og kurver er plassert i inngangspartiet.

Sortiment/varepresentasjon

Varesortimentet er bra, men vi finner noen hull i varetrykket, blant annet på jordbær, i lunsj-skapet (særlig drikker), kjøttdisken med BBQ grillfilet, vingeklubber og pig wings, pølser/kjøttpudding og pizzadisken med Big One og Grandiosa. Men i det store og hele er varetrykket bra.

Varene er gjennomgående eksponert på en ryddig måte.

Butikken som medium

Butikken er oversiktlig og plassen rundt torg og mellom reolene god, noe som gjør det enkelt å passere med handlevogn. Det er plassert et lite blomstertorg i inngangspartiet, noe som gir et hyggelig førsteinntrykk. Et pluss for pakkedisk i tilknytning til denne.

Det første vi kommer til er frukt- og grøntavdelingen. Med unntak av jordbær, bugner eksponeringene og innbyr til å starte handelen. Varene er presentert på en ryddig og delikat måte. Disken med tørket frukt kan være med på å gi mersalg. Det samme gjelder syltepulver i tilknytning til bær. Plakateringen og prismerkingen er ryddig plassert over alle torg. Lunsjskapet som står i forkant av avdelingen kan skape impulssalg, og er klokt plassert tidlig på handlerunden, for travle kunder som ønsker å gå kortrunden.

Brødavdelingen var godt fylt opp, og displayet med Peanut butter som står i området kan være med på å gi mersalg. Men, denne står foran to sammensatte kjøledisker med kjøtt, og da kunne vi kanskje heller ønsket oss at de tre displayene med Heinz, marinader, BBQ Sauce og Maggi krydder hadde fått plassen. Disse blir litt gjemt på baksiden av diskene og hadde gitt bedre stoppeffekt om de hadde stått mot kundeveien. Her finner vi igjen «Miks & Match»-plakatene som var promotert på utsiden. Plansjen viser hvilke kombinasjoner som passer av produkt og tilbehør. Tilbehøret er plassert mellom diskene og på baksiden. Undersøkelser viser at kunder ønsker sameksponeringer, og dette er et godt grep som hjelper kundene i valget av middagsmat. Litt trekk for rotete Heinz-eksponering og dårlig varetrykk i disken med BBQ grillribbe og vingeklubber. Vi finner flere gode sameksponeringer, blant annet disken med burgere som også inneholder ost, bacon og saus. Gode sameksponeringer som kan skape mersalg.

Prismerkingen er bra, men vi finner dessverre flere produkter som mangler pris og plakater som er feilplassert i forhold til vare. Displayet «spill og vinn» fra Freia, pallen med AXA norsk frokost og Mr. Lee, og pallen med Maarud potetgull mangler pris – topplakaten her viser prisen for Tortillachips. Kjølen med isbiter har plakat over disk som viser prisen for kyllinglår. Varer uten pris taper salg og plakateringen over disk er viktig for å hjelpe kundene å orientere seg. Vi liker godt prismerkingen på mineralvann som viser bilde av produkt og pris.

Merkingen over frysediskene er god og gjør det lett å orientere seg. Dessverre sto et av lokkene åpne, noe som kan forringe kvaliteten på varene. Det kan være at kundene kvier seg for å ta på håndtakene i disse koronatider, og at det resulterer i åpne topplokk. Butikken gir totalt sett et godt inntrykk.

Hygiene

Butikken oppleves gjennomgående som ren og ryddig. Vi finner ikke rot på gulv, kun et par traller med varer. Varepåfyllingen skjer helt smertefritt for kundene.

Belysningen er stort sett god i hele lokalet, men litt varierende i meieri. Godt lys er viktig for å få varene godt frem og gjør at kundene lettere dras til disken. Vi finner ingen varer med dårlig kvalitet som trekker ned helhetsinntrykket.

Personell

Personalet er hyggelige, blide og serviceinnstilte og hilser med en gang vi kommer inn. Vi merker straks at tonen dem imellom og til kundene er god. En kunde som etterspør en vare, blir straks vist til riktig hylle. De ansatte bærer korrekt uniform. To ansatte jobber med varepåfylling under vårt besøk, men tar seg allikevel tid til å hjelpe kundene.

Kasse/utgangsparti

Kassaområdet er ryddig og svært romslig. Det er tre kasser, men kun én som er betjent når vi kommer. Det blir straks ringt etter hjelp når køen øker, og ytterligere en kasse blir åpnet. Vi blir raskt ekspedert når det er vår tur. Ekspeditøren er høflig og effektiv.

Både displayet med sjokolade og pallen med Maarud chips kan bidra til impulssalg, men disse manglet prismerking,noe som kan tape salg. Området på høyre side av kassene kunne muligens vært bedre utnyttet. Det er mange bra impulsvarer som Smash, nøtter og Pringles her, men lite varetrykk og at de er litt gjemt inntil veggen gjør at de ikke kommer så godt frem.

Konklusjon:
  • En fin butikk med godt vareutvalg og bra varetrykk.
  • Butikken har god orden og varene er presentert på en ryddig måte. God plass i hele butikken.
  • Stort sett god belysning. Veldig hyggelige ansatte.
  • I det store og hele en fin butikk som vi tror både lokale og tilreisende setter pris på. Har et forbedringspotensial på prismerking, særlig på displays og paller.
Powered by Labrador CMS