Frukt & grønt

Bakerst fra venstre) Lukas Kleiven, Jan Egil Rustad (Bama), Robin Svendsen, butikksjef Christer Thorne, Agnes Mejlænder, Pia Lauritsen og Rita Najar. I front: frukt- og grøntansvarlig Pål Døllinger og Farzad Shakhrami.

Meny CC Vest med ny frukt- og grøntrekord

Det skal godt gjøres å selge mer frukt og grønt enn Meny CC Vest i Oslo. Nylig passerte salget to millioner kroner i løpet av én uke.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er en drøm og et mål vi har gått med lenge. Nå skjedde det, sier frukt- og grøntansvarlig Pål Døllinger.

I uken før 17. mai passerte avdelingen hans for første gang en ukesomsetning på to millioner kroner netto. I en normaluke ligger salget på 1,3 millioner.

Nærmere 2,1 millioner

– Vi har vært nære på et par ganger tidligere. Sist manglet vi bare noen tusenlapper. Nå gikk det med god margin, med en omsetning på nærmere 2,1 millioner. Vi endte på 2.083.000 kroner, forteller butikksjef Christer Thorne.

Med tanke på at dagligvarebutikken er landets største, er det kanskje ikke så rart at salget er høyt. Men det kommer slett ikke av seg selv. Et dedikert team jobber iherdig med avdelingen hver dag, og har sørget for at frukt- og grøntandelen ligger på hele 16 prosent. Det innebærer at denne avdelingen alene omsetter for det samme som en middels stor dagligvarebutikk.

– Hva ligger bak suksessen?

– God avdelingsdrift gjennom mange år! slår Bama-konsulent Jan Egil Rustad fast.

Han vet godt hva han snakker om, etter å ha fulgt butikken helt siden åpningsdagen i Lilleakerveien for snart 30 år siden.

Oppgradering

– Dette er en av de aller viktigste avdelingene vi har. Vi er kjent for å ha god kvalitet og bredt utvalg. Det er ikke mange som kommer hit og ikke finner det de skal ha, sier Christer Thorne.

I fjor fikk Meny CC Vest en oppgradering, og det fikk også frukt- og grøntavdelingen nyte godt av. Den ble både større og utformet for å være mer tilgjengelig for kundene. Og der andre butikker sverger til å plassere avdelingen i inngangspartiet, ligger den innerst i butikken som en fargerik oase hos Meny CC Vest. Her vil kundene ha bestemt seg for hva de skal ha til middag før de putter frukt og grønt i kurven,

– Vi har økt omsetningen etter at vi bygde om, forteller Pål Døllinger, som beskriver avdelingen som høytrullerende og med solid varetrykk.

Bygger et lag

– En så stor avdeling krever opplagt mye arbeid?

– Ja, så det gjelder å ha flinke og motiverte ansatte. Det er seks som driver med frukt og grønt på heltid, og 30 som jobber med avdelingen totalt, forteller Døllinger.

– Vi bygger det opp som et fotballag, der folk med ulike styrker plasseres der de trenges mest. Når vi trenger nye ansatte, spør vi oss selv om hvilken «spiller» vi trenger nå. Er det en forsvarer, som passer på at alt er på stell, en kreativ midtbanespiller som sørger for gode eksponeringer, eller en angriper som får varene kjapt ut i hyllene? Vi trenger ulike typer mennesker til de ulike posisjonene på laget, sier avdelingslederen, som har en fortid som fotballspiller.

– Ellers pleier jeg å si til de ansatte at de skal tenke at det er deres butikk. Vi har fått en kultur der alle vil bidra til å selge mer. Og avdelingen ser like fin ut enten jeg er til stede eller ikke, legger han til.

Nye mål

I rekorduken i mai ble det solgt 600 kg moreller, 5400 jordbærkurver og 2,6 tonn vannmelon. Avocado sto alene for 100.000 kroner av rekordomsetningen på to millioner. Med en bruttomargin på vel 30 prosent bidrar frukt- og grøntsalget solid til bunnlinjen.

– Vi fikk inn nærmere 100 paller frukt og grønt i løpet av tre dager. Butikken gjorde det også bra den uken, med en omsetning på 13 millioner kroner netto.

– Hva nå?

– Nå må vi sette oss nye mål, og det neste må vel være 2,2 millioner, sier Pål Døllinger, og skotter over på Jan Egil Rustad.

– Ja, det er et realistisk mål, nikker Bama-konsulenten.

– Hva med resten av butikken?

– Vi klarte 415 millioner i fjor, med to uker stengt for ombygging. I år passerer vi nok 450 millioner kroner, sier butikksjef Christer Thorne.

– Mange senterbutikker sliter under koronapandemien. Det gjelder ikke dere?

– Nei, ikke i det hele tatt. Jeg tror mange kunder opplever at vi har en stor og romslig butikk der de ikke må gå så tett. Det får vi igjen for nå.

Powered by Labrador CMS