Frukt & grønt
Gjennombrudd for økologisk frukt
Etter fem uker med salg av lokal, økologisk frukt i ni butikker, kan Coop Nordvest konstatere at prosjektet er en suksess.
– Vi har så langt solgt 10 prosent av det totale, omsatte økologiske volumet for 2019, som var det siste normalåret. Det synes jeg er ganske friskt, med tanke på at det er så få butikker, sier prosjektleder Oliver Prøven i Njøs frukt- og bærsenter.
God rullering
– Det betyr at det vi gjør, funker. Vi har bra fart i butikk med god rullering. Vi har ikke brukt pris som virkemiddel, dette er en del av den vanlige butikkhverdagen, og de ansatte i butikk er flinke til å håndtere varene på en god måte. Det gir god kvalitet til forbruker, slår Prøven fast. Han blir supplert av markedssjef Ronny Sørbotten i Coop Nordvest.
– I år har vi tilgang på varer! Det er jo det vi har ventet på. Vi har sett at plommene blir plukket av forbruker, og nå har vi også kommet med økologiske epler og pærer i butikk. Tilbakemeldingene er veldig positive, sier Sørbotten.
Økofrukt-prosjektet er en del av lokalmatsatsingen til Coop Nordvest.
– Lokalmat som hverdagsmat er en satsing for oss. Dette handler om å tilby det konsum som forbruker kjøper til hverdags – men også til fest. Det er mange fordeler med lokale, økologiske varer, og vi får veldig gode tilbakemeldinger på kvaliteten, sier Ronny Sørbotten.
– Den er høsta nesten rett utenfor butikkdøra. I tillegg er den økologisk. Det er en stor bonus, mener markedssjefen.
For de vanlige
Årets fruktsesong har vært veldig god, og tilgangen på varer er ikke noe tema i år.
– Vi kan trøkke på med varer, men skal jo ikke lage masse svinn heller. Så det må være et balansert salg etter behov, understreker Oliver Prøven.
Hverken Prøven eller Sørbotten har forventninger til at prosjektet blir videreført også neste år.
– Men vi håper likevel at det kan leve videre, og at vi oppnår tilstrekkelig kontakt til å kunne satse på lokal, økologisk frukt også i årene som kommer, sier Prøven, som roser samarbeidet med Coop.
– Vi har også bidratt til å slå i hjel noen myter om at økologi bare er for unge damer på vestkanten i Oslo. Dette er helt alminnelige butikker – til og med i det noen vil hevde at er i distriktene, smiler Prøven.