HANDLEKURV: – Vi rengjør kurvene minst en gang i uka, sier Tord Holberg.Foto: Pål Sønsteli
Godt renhold er viktig i kampen om kundene
For kjøpmann Tord Holberg ved Rema 1000 Søre Ål i Lillehammer er renhold og hygiene særdeles viktig for å gi kundene et godt førsteinntrykk. Han tror mange dagligvarebutikker har tatt med seg gode rutiner som ble etablert under pandemien.
50-åringen er en erfaren kjøpmann. I 2017 flyttet han
tilbake til hjembyen Lillehammer for å overta Rema 1000-butikken som ligger
lengst sør i OL-byen. Da hadde han vært mange år i Trondheim, hvor han blant
annet var butikksjef for Bunnpris på Hundhammeren.
Annonse
Viktig for førsteinntrykket
Som kremmer har han alltid vært opptatt av å ha det rent og
ryddig i butikken, noe også lokalene i Søre Ål bærer preg av.
– Jeg ønsker at kundene skal få et godt førsteinntrykk, og
da er godt renhold viktig. Samtidig handler det også om at jeg selv ønsker å
trives i egen butikk, når jeg er her dag ut og dag inn, forteller han.
Han kjøper tjenester av renholdsbyrå for å vaske gulv,
sosiale rom og garderobe – men gjør mye av den viktigste renholdsjobben selv.
– Vi tar oss av alt det lovpålagte selv, sier han, og ramser
opp alt av kontaktflater, disker og skjeer til skalldyr og smågodt. Dette
gjøres hver eneste dag.
– Det er mulig vi legger lista høyt, for jeg strekker oss
lengre enn hva Mattilsynet krever, påpeker han.
Får støtte av Mattilsynet
Holberg mener at mange dagligvarebutikker lærte mye av
pandemien, og at dette er rutiner de etterlever fortsatt.
– Vi opplevde ganske så strenge krav under kovid-perioden,
og dette skjerpet oss så vi ble bedre og fant mer effektive måter å gjøre
renholdet på. Under pandemien vasket vi alt hver dag, og noe av dette har vi
nedskalert. Men vi lærte mye i den perioden, og mange av rutinene har vi
videreført. Det tror jeg ikke gjelder bare oss, sier han.
Dette får han støtte for av Mattilsynet, som opplever at
dagligvarebransjen generelt sett er flinke på renhold og hygiene. Seksjonssjef
Inger-Marie Øymo har et inntrykk av at dagligvarebransjen er opptatt av å gi
kundene et godt førsteinntrykk gjennom å prioritere renhold og hygiene i
butikklokalene. Spesielt handlevogner og -kurver har tidligere vært litt
forsømt hos mange butikker, men dette har endret seg.
RENT: Rema-kjøpmann Tord Holberg mener godt renhold er helt avgjørende for å gi kundene en god butikkopplevelse.Foto: Pål Sønsteli
– Renhold av handlekurver og handlevogner er noe som inngår
i de interne rutinene butikkene har. Vi forventer at dagligvarebransjen har
dette på plass. Mitt inntrykk er at de er opptatt av dette, og ønsker å gi
forbrukerne et godt inntrykk når de kommer i butikken. Da er det jo som regel
handlekurven eller handlevogna det første som møter dem, sier Øymo.
Sjeldent bekymringer
Kjøpmann Holberg støtter seksjonssjefen i Mattilsynet i
hennes betraktninger. Han mener det er viktig at kundene kan føle seg trygge på
at de ikke drar med seg smitte hjem når de legger mat i handlevognene og
handlekurvene.
– Vi rengjør kontaktflater på handlevognene ukentlig og
utover det ved behov. Et par ganger i året skumlegger vi dem og bruker
høytrykksspyler for å rengjøre vognene. Kurvene vasker vi med såpe minst
ukentlig. Vi gjør dette heller litt for ofte enn litt for sjeldent, sier han,
og viser frem hvor rene handlekurvene i butikken hans er.
Øymo i Mattilsynet forteller at de svært sjeldent får
bekymringsmeldinger knyttet til dårlige renhold og hygiene av handlekurver og
handlevogner, og derfor er ikke tilsyn i dagligvarebutikkene noe de har valgt å
prioritere høyt.
Viktig i kampen om kundene
– Ofte så er det forbrukerne selv som sier fra til butikken
om det er noe de reagerer på med renholdet. Skulle det komme en
bekymringsmelding, så håndterer vi selvsagt det. Vår reaksjon da er at vi tar
kontakt og veileder butikken, uten nødvendigvis å foreta et tilsyn, sier hun.
– Vi får en del kommentarer fra kundene om at det er rent og
ryddig hos oss, og det selvsagt gledelig å høre når vi prioriterer dette så
høyt. I tillegg til fulle hyller, at varer ikke er utsolgt, oversiktlig,
trivelig betjening og ikke kø i kassa, er renhold og hygiene en av de viktigste
faktorene for å lykkes i kampen om kundene, mener han.