Grill

Synlig: Ferskvaresjef Therese Lillevik-Hoel og butikksjef Hilde Bjørsvik ved Coop Mega Molde viser frem lokalmatavdelingen som er bygget som et hus.

Lokalmat er gull på grill

Coop Nordvest solgte lokalmat for over 170 millioner kroner i 2020. Nå er ikke lokalmat bare en festmiddag – ifølge Coop har det blitt hverdagsmat. Når sommeren nå står for tur, er lokalmat også grillmat.

Publisert Sist oppdatert

Over flere år har Coop Nordvest satset på lokalmat med egne lokalmatavdelinger i mange av butikkene. Coop Mega Molde selger mer lokalprodusert mat enn andre butikker i Coop Nordvest.

– I fjor solgte vi lokalmat for 12,6 millioner kroner. Vi har en lang tradisjon for lokalmat, og skal kundene ha god lokalmat, er det oss de kommer til, sier butikksjef Hilde Bjørsvik.

Lokalmat populært

Nå står Coop Mega Molde og ferskvaresjef Therese Lillevik-Hoel i bresjen for å fronte salg av lokalprodusert grill- og sommermat.

– I grillsegmentet har vi tatt inn flere nyheter fra blant annet Røros. Vi er veldig spente på hvordan disse produktene vil selge. Vi må være flinke til å fronte lokalmat og vise kundene hvordan de kan bruke lokalmat på grillen og som hverdagsmat, sier Lillevik-Hoel, som har et inntrykk av at lokalmat er populært på grillen.

For Coop Mega Molde ble fjorårets grillsesong bra. Årets grillsesong startet i butikken allerede før påske. Bjørsvik forteller at kundene begynte å spørre etter grillkull i vinter.

– I fjor var alle hjemme og vi hadde brukbart sommervær. Grill er veldig væravhengig, og det skal ikke så mye til før grillen hentes fram av kundene, sier Coop Mega-butikksjefen.

Fremmer lokalmat

– Hvordan tror dere årets grillsesong vil bli?

– Vi er utrolig spente. Jeg tror vi får den samme effekten som i fjor. Vi ser at kundene koser seg mer, og det er fortsatt reiserestriksjoner. Vi får inn en del nyheter i grillsortimentet som fersk brisket, entrecôte på bein og fersk t-bone. Jeg tror fersk t-bone blir veldig populært siden den var på menyen på Camp Kulinaris, sier Lillevik-Hoel.

Bjørsvik og Lillevik-Hoel tror noe av årsaken til at Coop Mega Molde selger mye lokalmat kan være synligheten i butikk.

– Vi har en fin lokalmatavdeling som er bygget som et hus og er veldig synlig. Vi er også veldig opptatt av lokalmat og flinke til å fremme det og snakke varmt om produktene til kundene. I fjor solgte vi mye Ringdals grill-mør på grillen, sier Lillevik-Hoel.

Les mer i ukens utgave av Dagligvarehandelen!

Powered by Labrador CMS