KBS

Iman Winkelman, leder i Virke Servicehandel. Foto: Virke

Ny optimisme i servicehandelen

Etter to måneder med krisestemning, ser kiosker og bensinstasjoner lysere på tilværelsen. Nå rigger bransjen seg for det mange tror blir en god sommer.

Publisert Sist oppdatert

I en fersk undersøkelse blant Virke Servicehandels medlemmer, opplyser mange at de ser vesentlig lysere på tilværelsen nå enn de gjorde i april. Men det er fortsatt krevende tider.

I undersøkelsen svarer 8 av 10 at de ikke er bekymret for om de vil klare å betale ut feriepenger. I april svarte nesten halvparten av medlemmene at de fryktet de ville mangle midler til utbetalingene. Og mens mer enn halvparten av medlemmene regnet med å gå i underskudd i 2020, basert på foreløpig resultat og forventet utvikling resten av året, er det nå «bare» 1 av 3 som sier det samme.

– Jeg er veldig takknemlig for utviklingen, vi får kanskje ikke se det konkursraset vi fryktet likevel, sier Iman Winkelman, leder i Virke Servicehandel til Dagligvarehandelen.

– Men noen konkurser har det vært?

– Ja, det har vært noen nedleggelser og konkurser, og det har ikke vært til å unngå i den situasjonen vi har hatt de siste månedene. Men svarene vi har fått fra medlemmene nå, tyder på at mange har funnet gode løsninger på utfordringene.

– Hva skyldes den økte optimismen?

– I april hadde vi fortsatt svært strenge smitteverntiltak, som førte til at kundene uteble. Nå vender de gradvis tilbake. Samtidig ser vi effektene av myndighetenes tiltakspakker, med mulighet for lån og utsatte momsinnbetalinger. I tillegg har nok enkelte forhandlere som har kommet i likviditetsskvis fått hjelp av oljeselskapene sine, sier Winkelman, og legger til:

– Vi har også sett en positiv effekt av stengte grenser. Uten taxfree og grensehandel har mange holdt hodet over vannet takket være økt salg av typiske grensehandelsprodukter, som tobakk og drikkevarer.

Undersøkelsen viser også at særlig bensinstasjonene ser frem til en sommer med mange norske familier på veien. Hver fjerde respondent tror sommeren blir like bra omsetningsmessig som i fjor, mens 1 av 3 tror den blir enda bedre.

– De er gjennomgående svært positive, mange tror sommeren blir bra, og vi får virkelig håpe det slår til. Men det er viktig at de er forberedt på å betjene kravstore nordmenn.

– På hvilken måte?

– Våre sterkeste konkurrenter har tidvis vokst mer enn oss, og det kanskje fordi aktører som McDonalds' og Burger King har tilrettelagt bedre for kjøpesterke kunder, som barnefamilier. Her kan mange bli flinkere. Hvis vi klarer å lokke til oss disse kundene i sommer, vil det bety mye for omsetningen. Nå vil det jo komme få utenlandske turister, men jeg har tro på at nordmenn legger igjen mer penger i snitt per besøk.

– Hvordan skal man lokke kundene inn?

– Vi må kunne tilby gode, raske måltidsløsninger, i tillegg tror jeg at mange kommer til å satse enda mer på servering. Og ikke minst: Vi må ha rene toaletter! Det er helt avgjørende for å skape gode kundeopplevelser, det etterlatte inntrykket av stasjonen og sannsynllighet for gjenbesøk, understreker Iman Winkelman.

– Blir lederen av Virke Servicehandel å se på veiene i sommerferien?

– Absolutt. Vi skal både til Sørlandet og nordover helt til Fauske, og forflytter oss naturligvis i bil. Jeg gleder meg til å stoppe underveis ved mange av de flotte stasjonene til medlemmene våre, forsikrer Winkelman.

Powered by Labrador CMS