KBS

Undergraver økonomien: Effektavgift og anleggsbidrag gjør det vanskelig for mange bensinstasjoner å investere i ladeanlegg for elbiler. Hos Circle K Lura i Sandnes er hurtigladerne på plass.

Utfordringene i kø for bransjen

KBS-rapporten fra Virke Servicehandel viser at kiosker og bensinstasjoner har mye å mestre for å kunne skyte i været.

Publisert Sist oppdatert

– Servicehandelen får ikke konkurrere på like vilkår, og dagligvarehandelen spiser seg inn i markedet vårt, sier leder Iman Winkelman i Virke Servicehandel.

Bransjeglidningen fører for eksempel til at Joker-butikker selger varm pizza, og at dagligvarebutikker selger bilrekvisita.

Støtte fra Frp og Venstre

Et soleklart eksempel på ulike vilkår er salg av øl. Dagligvarebutikker med bensinpumpe foran får salgsbevilling, mens bensinstasjoner som selger dagligvarer, får nei til øl.

Virke Servicehandel har prøvd å påvirke politikerne i lang tid.

– Politikk er tålmodighetens kunst, men i det siste har vi vunnet flere delseire etter som saken har modnet, fastslår Iman Winkelman.

Både Fremskrittspartiet og Venstre har gått fra nei til ja når det gjelder ølsalg, og ønsker på linje med Virke Servicehandel at kiosker og bensinstasjoner skal kunne søke om bevilling.

– Da kan de folkevalgte i kommunene treffe gode beslutninger ut fra de lokale forhold, påpeker Winkelman.

I stortingsmeldingen om dagligvarehandelen, som parlamentarikerne har til behandling i øyeblikket, er servicehandelen anerkjent som en aktør som kan være med å gi dagligvarehandelen konkurranse.

Avgifter ødelegger

– Elbilene har kommer for å bli, og stasjonene må gripe markedsmulighetene det gir, fremhever Iman Winkelman.

Skal det være lønnsomt å satse på hurtiglading, må myndighetene legge forholdene langt bedre til rette, og gjøre noe med effektavgiften på nettleien.

– Den er en vederstyggelighet for økonomien i lading.

Anleggsbidraget som kreves for graving og kabling frem til stasjonene, er ikke bedre. For å få ført strøm frem til ladeanlegg, må stasjonene være med å betale for det som er offentlig infrastruktur.

– Vi prøver å forklare politikerne at det ikke kreves økonomisk bidrag fra bensinstasjoner for veibygging. Her har myndigheteneet åpenbart ansvar for å rette opp skjevhetene, understreker Virke Servicehandel-sjefen.

Kamp mot svart bilvask

Hele bensinstasjonsbransjen er sterkt engasjert i kampen mot useriøs bilvask. Tross en rekke kontroller har det ikke vært mulig å få all bilvask inn i ordnede forhold så langt.

– Får vi ryddet opp, blir vi kvitt de kriminelle og styrker samtidig økonomien til de seriøse aktørene.

Det kan trengs i disse ulvetider. Koronakrisen har redusert veitrafikken og svekket stasjonenes økonomi.

– Bortfallet av grensehandelen har heldigvis trukket i motsatt retning, minner Winkelman om.

Kioskene har fått det enda tøffere, og fått store utfordringer på grunn av hjemmekontor og redusert forflytning frem og tilbake til arbeidsstedene.

Lønnsplikt i to dager

Da koronarestriksjonene stengte mye av Norge fra midten av mars, var servicehandelen raskt ute med kostnadsreduserende tiltak i form av permitteringer og reduserte åpningstider. Både kjedene og Virke Servicehandel veiledet medlemmene, og organisasjonen informerte myndighetene forløpende om bransjens situasjon.

– Bransjen selv gjorde en sterk innsats for å redde bedriftene, fremholder Iman Winkelman.

Myndighetenes viktigste bidrag var reduksjonen av lønnsplikten ved permitteringer ned til to dager samt muligheten for utsatt innbetaling av merverdi- og arbeidsgiveravgift i juni. Da var mange bedriftsledere urolige for hvordan de skulle klare å utbetale feriepenger.

Må bli destinasjoner

– På mange stasjoner er det fortsatt et potensial for å gi elbilene et bedre tilbud, mener Iman Winkelman.

– Hva skal ellers til for at bransjen igjen skal blomstre, utenom å takle koronaen?

– Dagligvarehandelen og serveringsbransjen forsyner seg av markedet. Vi må svare med førsteklasses produkter og service, og gi kundene opplevelser.

I stor grad er det fantasien som setter grenser for opplevelsestilbudene.

– Hva med hoppeland for barn på stasjonene, eller tursti? Kunst og lydopplevelser er andre muligheter, foreslår Winkelman.

Målet må være å bli en destinasjon og utløse engasjement. Det klarer de flinkeste i detaljhandelen.

– Ja, ellers er jo det meste kopierbart, tilføyer han.

Powered by Labrador CMS