23. januar i år fikk hovedstadens kiosk-kjøpmenn beskjed om å trekke ned gitteret, men kunne åpne etter kontrabeskjed allerede dagen etter. Men det er ingen tvil om at kioskbransjen har slitt under koronaen, og særlig i Oslo.
NielsenIQ-tall

Katastrofeår for kioskene

Publisert: 2. juni 2021 kl 15.26
Oppdatert: 3. juni 2021 kl 07.53

Servicehandelsmarkedet er i likhet med dagligvaremarkedet sterkt påvirket av den pågående pandemien. Sosial distansering, restriksjoner og reduksjon i sosial mobilitet, samt mindre ferdsel rundt trafikknutepunkter påvirker i stor grad handlefrekvens for norske bensinstasjoner og kiosker, fastslås det i Servicehandelsrapporten for 2020 fra NielsenIQ.

Den viser at omsetningen av kiosk- og dagligvarer i bensinstasjonene økte 3,8 prosent i 2020. Totalt omsatte norske bensinstasjonskjeder kiosk- og dagligvarer for 7,3 milliarder kroner i 2020. Inkluderer vi bilrekvisita, utleievirksomhet, andre bilrelaterte tjenester, propan (forbruker propan) og bilvask, var omsetningen 9,3 milliarder kroner eksklusive merverdiavgift. En vekst på 2,2 prosent.

Bensinstasjonenes omsetningen ble påvirket positivt av at flere nordmenn valgte norgesferie i 2020, at flere valgte bil fremfor kollektivt for kortere reiser, og at flere nordmenn kjøpte mer sigaretter, snus og drikkevarer i kanalen. Norske kiosker omsatte for 3,4 milliarder kroner i pandemiåret 2020. Omsetningen falt 23,4 prosent. Nedgang i kollektivtrafikken og generelt mindre ferdsel i byene, og rundt trafikknutepunkter, påvirket markedet negativt, og det er særlig i Oslo omsetningen faller.

 

Ledige stillinger – Dagligvarejobb