KBS

– Det er elbil som gjelder om man skal skifte bil, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

20 prosent elbiler på norske veier

I mars 2020 passerte Norge 10 prosent elbilandel av alle registrerte personbiler. Det tok i underkant av tre år å gå fra 10 til 20 prosent.

Publisert Sist oppdatert

­Utviklingen fra 0 til 10 prosent gikk langt tregere. Det tok nærmere ti år.

– Det er et fascinerende eventyr vi er med på her i Norge, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Nå er generalsekretæren i Elbilforeningen spent på hvor lang tid det tar før 30 prosent av bilparken er elektrisk:

– Målet Stortinget har vedtatt, er et utslippsfritt nybilsalg i 2025, og fortsetter vi å bare selge elbiler, så gå det fort oppover med elbilandelen på veiene også. Overgangen fra forurensende biler til elbiler er avgjørende for å kutte klimagassutslippene fra veitrafikken, sier Bu.

Elbilforeningen anslår at det vil ta i underkant av to år før vi når 30 prosent elbiler i bilbestanden.

Den raske utviklingen innebærer at behovet for nye ladepunkter vil være stort. I byer og tettsteder kommer stadig flere ladestasjoner på plass, men det er stadig behov for flere muligheter til å lade bilen langs vei.

Elbil var lenge et storbyfenomen, og med langvarig høyt elbilsalg har byer som Bergen og Oslo oppnådd en stor andel elbiler på veien.

– Den nye trenden de siste årene er den gode utviklingen i distriktsfylkene, noe som skyldes at de nye elbilene har blitt bedre, fått lengre rekkevidde og at ladenettverket har blitt utvidet.

Derfor ligger nå elbilandelen i nybilsalget på over femti prosent i alle fylker. Likevel minner Christina Bu om at den positive trenden blant nye biler bruker tid på å forplante seg i bestanden. På tross av at annenhver ny bil i Finnmark nå er en elbil, utgjør elbiler bare 4,7 prosent av den totale bilparken.

Powered by Labrador CMS