Snart «julaften» på Espa Bolleland

Publisert: 14. mars 2023 kl 09.23
Oppdatert: 14. mars 2023 kl 09.42

­Påsken er årets store høydepunkt på Bolleland, med onsdagen før skjærtorsdag som den mest kaotiske.

– Men et organisert kaos, forsikrer en godt forberedt Roger Danielsberg i en pressemelding.

Han er en av de tre eierne av Espa Servicesenter, eller Bolleland, om du vil. I tillegg til alle som er på jobb bak disken denne onsdagen, må de også ha parkeringsvakter på plass for å sørge for at kundene kommer inn og ut av området. 

Med et jevnt økende salg er de sikre på at de i 2023  skal greie å selge 2,1 millioner boller, med sjokolade- og vaniljebollen som bestselgeren. I fjor var de 40.000 boller unna.

– Om man legger alle bollene vi har solgt fra år 2000 på en rekke, tilsvarer det avstanden mellom Espa og Brussel. Ikke rart vi kaller det et bolle-eventyr, sier en stolt innehaver.

Og oppskriften?

– Nei, den er fortsatt hemmelig.

På 90-tallet var Shell Espa faktisk best kjent for sine pølser, og stasjonen ble da kalt Pølseland. Siden 2000 ble det imidlertid satset på ferske boller, og siden den gangen har dette bakverket vært gullet i bedriften. De selger fortsatt over 150 000 pølser i året, men bollesalget deres sørger for at de faktisk er Norges største bakeriutsalg.

Espa Servicesenter har også utviklet en egen nettbutikk, med en rekke Espa-produkter. Bestelgerne deres er gule og røde boxere og caps. Estetikk er ikke nødvendigvis høyt prioritert.

– Nei, disse produktene skal ha en viss rølpefaktor. Det er det folk vil ha, sier Roger.

– Men matrettene vi produserer, de er langt fra rølpete.

Salget av tilleggsprodukter startet med at etterspørselen etter arbeidstøyet deres ble så stor at de nærmest måtte selge klærne de stod og gikk i. De hengte derfor opp en utstillingstrøye i butikken, og solgte trøyene til 99 kroner per stykk, men markedet lot seg ikke mette. Nå har de en egen klesavdeling med mange forskjellige produkter.

Saken fortsetter under annonsen

– Alt i gult og rødt, med vår kjente og kjære Espa Boller-logo på, smiler Roger.

Mange utenlandske turister tar også turen innom Bolleland på vei nordover eller sørover langs E6. Og en stor andel av disse er dansker.

– Ja, de vet hvor de skal, ler Roger.

Men for dem er ikke nødvendigvis bollene det viktigste. Det er det Bolleland-posene som er.

– De ber gjerne om flere, og synes nok det er morsomt å vise frem disse når de kommer tilbake til Danmark, sier han. 

– Danskene er gode på å markedsføre oss i Danmark. Vi har vært nevnt i en del vinterferiebrosjyrer i Danmark samt danske nettaviser, sier en fornøyd Roger, som gleder seg til påsken. 

Saken fortsetter under annonsen

 

Ledige stillinger – Dagligvarejobb