Annonse

Kommentar

Kommentar

Bestått bransjetest

Gjennom snart ti ganske uvirkelige uker har verdikjeden for mat og drikke i Norge vært satt på prøve, og den har bestått.

Vask bilen med ren samvittighet til 17.mai

Mange forbrukere velger å vaske bilen sin hos en bensinstasjon eller et profesjonelt bilpleiefirma som sørger for ordentlige og ryddige forhold for sine medarbeidere. Dessverre finnes det også enkelte som velger å vaske bilen sin hos useriøse aktører.

Hva har de eldre og korona lært oss om matvaner?

Mormor led av demens, og noe av det hun pratet mest om de siste par årene var mat.

Etter koronaens tid

Koronasmittetallene går ned. Samfunnet åpnes sakte. Hvordan ser dagligvarehandelen ut etter koronaens tid?

Noen drar lasset

«Barna våre kommer til å huske dette resten av livet» sa NRK-journalist Hallvard Sandberg på direkten i nyhetsstudioet i slutten av mars.

Mat nok til alle

I samme øyeblikk som statsministerens beskjed kom om de kraftigste tiltakene i Norge i fredstid, strømmet folk til matvarebutikkene. Det er mange som fortjener en takk for at maten kommer på bordet i disse dager.

Får vi en krise etter krisen?

En fersk rundspørring Virke Servicehandel har foretatt blant sine medlemmer viser at nær en av tre spurte tror de økonomiske utfordringene for egen virksomhet blir mindre i tiden som kommer, sammenlignet med perioden vi har bak oss. Kan vi håpe på godt vær, eller vil det komme en krise etter krisen?

Får vi en krise etter krisen?

En fersk rundspørring Virke Servicehandel har foretatt blant sine medlemmer viser at nær en av tre spurte tror de økonomiske utfordringene for egen virksomhet blir mindre i tiden som kommer, sammenlignet med perioden vi har bak oss. Kan vi håpe på godt vær, eller vil det komme en krise etter krisen?

La oss holde stø kurs

Ingen går fri fra korona-pandemien. Heller ikke det norske retursystemet som sikrer gjenvinning av plastemballasje.

Kriser krever samhold

Vi er bare tre store, nasjonale dagligvareaktører i det norske markedet. I hverdagen er vi knallharde konkurrenter. Men når krisen rammer viser vi kraften ved å stå sammen for å løse vårt felles samfunnsoppdrag: mat og varer til mennesker over hele landet.

Den viktige møteplassen

I skrivende stund er fortsatt skoler og barnehager stengt for å hindre spredningen av koronaviruset, og vi blir alle bedt om å holde oss for oss selv.

Dagligvareheltene

I disse uvirkelige tider er det ikke mangel på hyllest til bransjens frontsoldater – våre butikkansatte.

LederVi er stolte av dere!

At matforsyningen fungerer er avgjørende for å holde hjulene i gang i Norge under koronakrisen. Det samme gjelder tilgangen på drivstoff langs vei.

Hva nå lille land?

Mot slutten av forrige uke begynte det å gå opp for befolkningen hva vi har i vente.

Som man roper i skogen…

Folkehelseinstituttets evaluering av Matbransjens faglige utvalg (MFU), bransjens selvreguleringsordning for markedsføring av salt, søt og fet mat til barn, er i trykken.

10 års venting på noe godt?

19. februar var det nøyaktig ti år siden det ved Kongelig resolusjon ble oppnevnt et utvalg som skulle kartlegge styrkeforholdene i matvarekjeden.

Uinspirert dag i ostepopens tegn

Torsdag gikk Cheez Doodles Day av stabelen i Mathallen i Oslo for fjerde året på rad. Det kan gjerne bli den siste.

Full forvirring

Bærekraft, klima, kjøttkutt. Begrepene svirrer rundt oss i stadig nye varianter og kua har blitt selve symbolet på utslipp. I et sånt kaos er det fort gjort å glemme hva det hele egentlig handler om, både for oss og for dere.

Deilig å være dansk i Danmark

«Aftaleparterne er enige om at gennemføre en markant lempelse af afgiftstrykket, så det bliver billigere at være dansker, virksomhedernes byrder lettes og grænsehandlen mindskes.»

«Du e da for smart te å jobb i butikk du, Lise?»

Butikkmedarbeider Lise Nebb Frønes ved Kiwi Åfjord tok i et innlegg på Facebook et oppgjør med folks holdninger til å jobbe i butikk. Så gikk det viralt og er siden blitt plukket opp av medier i inn- og utland. Her gjengir vi innlegget i sin helhet.

Extra fart i tregt marked

Om få uker presenterer Nielsen fasiten for utviklingen i dagligvaremarkedet for 2019. Rapporten vil avsløre at dagligvaremarkedet går tregt, til tross for at vi nordmenn generelt har bedre økonomi enn på lenge.

Klimagrønt tiår

Endringer og kritisk fokus er konstant i vår bransje.

Lærekraft er svaretBransjeprogram nå!

Etterutdanning er noe av det viktigste vi kan gjøre for å løfte hundretusenvis av arbeidstakere i Norge.

Godt nytt år?

2019 var et dagligvare-år preget av miljøengasjement, mangel på politisk handlekraft, og stadig tøffere konkurranse. Lite tyder på at 2020 blir kjedeligere.

Regjeringens arbeidsuhell må rettes opp

Regjeringen la nylig frem forslag til lov om god handelsskikk (6.des). Loven har til hensikt å legge til rette for effektive forhandlinger og kontrakter mellom dagligvareleverandører og detaljistleddene i det samlede dagligvaremarkedet.

Hva mener forbrukerne?

Vi har sammen med Ipsos tatt pulsen på forbrukernes holdninger til bærekraft, plantebasert kosthold og plast.

Rydd opp nå!

Gjennom programmet «Norge bak fasaden» (TV 2) har vi på nytt blitt kjent med hvordan mennesker i en sårbar situasjon utnyttes på det groveste av useriøse aktører i markedet for bilvask. Fra før har også NRK Brennpunkt dokumentert uverdige forhold innen samme bransje. Hva kan vi gjøre for å rydde opp i dette?

Fra trussel til mulighet

Tillit er alfa og omega når det kommer til netthandel. Kundene flytter fort på seg om du ikke tar cyber-sikkerhet på alvor.

Fra søppel til salg

Gjennom høsten har programmet Matsjokket på NRK satt fokus på matsvinn.

Vend i tide!

Mange mat- og drikkeprodusenter er i en helt uholdbar situasjon fordi regjeringen ikke har avklart om norske avgifter er i tråd med EØS-avtalen.

Fra grønnvask til vårrengjøring

Samfunnsansvar har gått fra å være en liten kjapp grønnvask, til en skikkelig vårrengjøring.

Norsk mat i butikkene!

Kjære matvarekjeder, vil dere kunne si til barna og barnebarna deres at «Ja, norsk mat er verdens tryggeste»? I så tilfelle har jeg forslag til en tiltaksplan her.

Kan vi digitalisere oss til et godt omdømme?

Coop gikk nylig helt til topps i Ipsos sin årlige omdømme­måling. 82 prosent av de som ble spurt i undersøkelsen svarte at de har et godt eller meget godt totalinntrykk av oss.

Eierskap i en perfekt storm

Langsiktig eierskap gir langvarig suksess. Derfor scorer samvirker og statlige virksomheter høyt på omdømmemålinger.

Hva står i veien for et bedre hurtigladetilbud?

En avgjørende forutsetning for å lykkes med å utvikle et bedre ladetilbud i regi av bensinstasjonsnæringen, er at det er forretningsmessig interessant å etablere denne typen tilbud.

Hva står i veien for et bedre hurtigladetilbud?

En avgjørende forutsetning for å lykkes med å utvikle et bedre ladetilbud i regi av bensinstasjonsnæringen, er at det er forretningsmessig interessant å etablere denne typen tilbud.

Miljø og sirkulærøkonomi

Høstens lokalvalg var en vekker for en del. For Erna Solberg var det en vekker når hun og Høyre mistet makten i alle store norske byer.

Dvaskt statsbudsjett

Statsbudsjettet for 2020 var stort sett godt nytt – for svenske kjøpmenn. For den norske dagligvarebransjen var lyspunktene få.

Den store plastfloken

Plast er en av verdens store miljøutfordringer. Som et av verdens rikeste land må vi ta ansvar og rydde opp i eget rot.

Klimavennlig matproduksjon

Klimadiskusjonen har for lengst funnet sin plass i handlekurven. Hva vi tar med oss hjem fra butikken, sier noe om hvem vi er, og hva vi står for. Forbrukerne blir mer bevisste og stiller større krav til oss som produsenter, og til dere som selger maten.

Risikosport med norske bedrifter

Mandag 7. oktober 2019 har regjeringen mulighet til én gang for alle, å rette opp noe av den skaden som har skjedd etter avgiftsøkningene som kom i tolvte time under budsjettforhandlingene i 2017.

Den gode konkurransen

Fri konkurranse er bra. Det gagner både kunder og aktører i et marked. Men hva skjer om konkurransen ikke er fri, men bundet opp i avtaler og gjensidige avhengighetsforhold?

Kultur for innovasjon

Skal dagligvarebransjen kunne tilby den beste handleopplevelsen også i fremtiden, er vi avhengig av en kultur som gir rom for å prøve og feile.

Lavere pris, mindre svinn

Av samtlige tiltak vi har innført er nedprising av varer som nærmer seg siste forbruksdag det mest effektive for å redde maten.

Hvorfor er lokalvalget viktig for norsk servicehandel?

Om noen uker skal det velges representanter til flere hundre kommune- og bystyrer i Norge. I tilnærmet alle disse kommunene finner vi arbeidsplasser innen servicehandelsnæringen. Hvorfor er lokalvalget viktig for alle som har sitt virke i bransjen?

Ingen timer å miste, ingen dager å tape…

I år er det 100 år siden 8-timersdagen ble innført i Norge.

Grensehandel på molbovis?

Har du hørt den om svensken, dansken, nordmannen og grensehandelen?

Er du også lei av matpakkepresset?

Skolestart og tid for å gjøre seg klar til høstens matpakkemaraton. Du som er mor eller far vet at det ofte byr på utfordringer. Derfor vil jeg i dag slå et slag for «vanlig» mat, og oppfordre til å ta den gode, gamle matpakken tilbake!

Sukkerspinnet

Vår bransje har i en årrekke vært innkrever for staten gjennom å belegge sjokolade- og sukkervarer med avgifter. Denne kronerullingen har sikret myndighetene solide inntekter, men nå kan inntektskilden tørke inn.

Et slag for tilliten til norsk kjøttproduksjon

Brennpunkt-filmen fra norske svinefjøs rystet både bønder og forbrukere. Nå starter jobben med å gjenvinne tilliten til dyrevelferden i norsk kjøttproduksjon.

Synkende fiskekonsum: Slaget må stå i butikken

Bare 18 prosent av barn og unge spiser nok fisk. Da må noe gjøres der fisken kjøpes – i butikken.

En stille revolusjon

Hele dagligvarebransjen lurer på hva som er vår bransjes store endring ,eller «disruption», om du vil.

«Facts is a stubborn thing»

27. mai i år kunne Statistisk sentralbyrå rapportere at grensehandelen har nådd nye høyder.

Annonse
Annonse
Annonse