Kommentar

Bjørn Takle Friis er direktør for kommunikasjon og samfunns­kontakt i Coop Norge. Han ­skriver næringspolitiske kommentarer på denne plass.

Den viktige møteplassen

I skrivende stund er fortsatt skoler og barnehager stengt for å hindre spredningen av koronaviruset, og vi blir alle bedt om å holde oss for oss selv.

Publisert Sist oppdatert

Usikkerhet preger hverdagen både på kort sikt og når det gjelder hvilke følger dette vil få for landet vårt fremover. En ting vi kan være sikre på, er at det har vist seg enda tydeligere at butikkenes rolle for samfunnet vårt er mer enn bare et sted å handle mat.

I en situasjon da arbeidsledigheten i Norge plutselig spratt opp til over ti prosent, den høyeste på 75 år, ble vi en bransje som på kort tid kunne ta imot permitterte fra andre bransjer både i butikk og også på lager og i distribusjon. Uniformer og opplæring ble gitt, før man kjapt ble en del av en familie som stod sammen i krise.

Både nye og gamle ansatte brettet opp ermene og har stått på dag og natt for å sikre den viktige matforsyningen. Men de tok også på seg et viktig mellommenneskelige oppdrag.
I tillegg til å sørge for nok dagligvarer til alle, ble butikkene rundt om i landet en viktig informasjonskanal for budskap om hvordan smitten skulle begrenses. Nær sagt alle kjeder brukte ulike flater på å minne kundene om god håndhygiene og trygg avstand til andre folk.

I en tid der mange kjenner på ensomheten, ble det også for mange butikker enda mer tydelig hvor viktig deres rolle som et sosialt møtepunkt er. På flere steder rundt om i landet er dagligvarebutikken en av få plasser hvor man, riktignok med avstand til hverandre, kan treffes for å ta en prat om vær og vind. At kundene har kunnet beholde en ørliten del av hverdagen, har vist seg viktigere enn noen gang. Kaffemaskinen er riktignok skrudd av og koppene ryddet bort, men den faste spaserturen til butikken, hvor det fortsatt er lys til sent på kveld og folk bak kassa, har mange kunnet holde fast ved. Med solid avstand fikk de et hei, et smil og siste nytt fra både nyhetsbildet og fra nærmiljøet.

Jeg har aldri vært mer stolt av å være en del av den norske dagligvarebransjen enn da krisen rammet oss. Og om ikke lenge vil det igjen være gode nyheter som deles over kaffekopper i butikker over hele landet.

Powered by Labrador CMS