Kommentar

Gitt en fortsatt sterk vekst i dagligvarehandel på nettet, vil marginene i butikkene settes under press, mener konsernsjef Jacob Tveraabak i StrongPoint.

Dere har en kjempefordel

Koronakrisen og Amazons Norden-lansering gir «perfekt storm» for dagligvarer på nettet. Forbrukerne kan glede seg.

Publisert Sist oppdatert

Netthandel med dagligvarer har vært en livbøye en god stund for mange barnefamilier. Tenk så fantastisk å få levert matvarer med noen enkle tastetrykk på mobilen. Det er nesten vanskelig å skjønne hvordan vi klarte oss uten. Med koronapandemien er det mange flere som har fått øynene opp for handel med dagligvarer på nettet både i Norge og utenfor våre landegrenser. Rådgivningsselskapet Bain & Company anslår at pandemien har akselerert utviklingen for dagligvarer på nettet opptil fem år frem i tid.

Her i Norge har Norstat gjennomført en undersøkelse om dagligvarer på nettet på oppdrag fra StrongPoint. Funnene vil bidra til å sette fart i netthandelen hos dagligvareaktørene og glede sluttforbrukerne i det ganske land.

For det første ser vi at lojaliteten til kundene til dagligvareaktørene på nettet er svært høy, gitt at leveransen er tilfredsstillende. Fire av fem eksisterende dagligvarekunder på nettet sier det er usannsynlig at de vil bytte nettbutikk. I motsetning til annen detaljhandel på nettet er frekvensen av dagligvarehandel på nettet høy, nær én gang i uken. I tillegg innebærer dagligvarer på nettet at man handler mange varer. En typisk netthandelskurv er tre til fem ganger så stor som i en gjennomsnittlig dagligvarekurv. Disse kjennetegnene gjør at det har stor verdi for hver kunde å få en individuelt tilpasset netthandelsbutikk, samtidig som de blir fortrolig med en gitt nettbutikks grensesnitt og brukeropplevelse. I sum gir dette en ekstremt høy lojalitet og understreker betydningen for en dagligvareaktør av å være tidlig ute med å tilby netthandel med dagligvarer.

For det andre viser undersøkelsen at den latente etterspørselen og betalingsvilligheten for dagligvarer handlet på nettet er nesten like stor utenfor Stor-Oslo som i Oslo. For dagligvareaktører med et butikknettverk som strekker seg over hele vårt langstrakte land, representerer dette en kjempefordel sammenlignet med rene netthandelsaktører. Heller enn å måtte etablere et plukksenter i et nytt geografisk område, kan de eksisterende dagligvarebutikkene benyttes som fremskutte logistikksentre. Moderne plukkløsninger, både manuelle og robotiserte, såkalte Micro Fulfillment Centers i tilknytning til butikk, i kombinasjon med gode løsninger for den aller siste etappen frem til kundene, gjør hele logistikkprosessen svært effektiv.

Lav lønnsomhet fordagligvarer på nettet har i lang tid vært brakt frem som et argument for hvorfor eksisterende aktører har vært tilbakeholdne med å satse tungt på netthandel. Relativ lav omsetning av dagligvarer på nettet, sammenlignet med totalmarkedet på rundt 180 milliarder per år, har historisk gjort det vanskelig å tjene penger. Den voldsomt økte netthandelen med dagligvarer de seneste månedene, i kombinasjon med funn i undersøkelsen vår, bør sette virkelig fart i satsingen på dagligvarer på nettet. Også utenfor Stor-Oslo.

Konsekvensen for de etablerte dagligvareaktørene av ikke å ha et netthandelstilbud, kan bli dramatiske. Gitt en fortsatt sterk vekst i netthandelen med dagligvarer, vil marginene i butikkene settes under press. I enkelte geografiske områder vil dette presset kunne bli for stort for levedyktigheten deres. Inntil videre spiser vi mer hjemme, som følge av hjemmekontor og færre restaurantbesøk. Samtidig er grensehandelen i praksis stengt. Det gjør at dagligvareaktørene opplever god vind i seilene. Men hva skjer den dagen kantinene åpner, restaurantene igjen kan glede seg over kunder, og ikke minst at Amazon gjør sin inntreden i det norske markedet? Først med bøker, elektronikk og andre handelsvarer, dernest med dagligvarer.

Sluttforbrukerne kan glede seg. Dagligvareaktørene må på banen. «Fortune favors the brave».

Powered by Labrador CMS