Kommentar

Årets julehandel vil trolig innebære rekordhøy omsetning i dagligvarebutikkene som følge av stengte grenser og et begrenset uteliv- og restauranttilbud, mener direktør for kommunikasjon og samfunns­kontakt i Coop Norge, Bjørn Takle Friis.

En jul vi aldri glemmer

Dagligvarebransjen har virkelig levert på vårt samfunnsansvar så langt gjennom pandemien.

Publisert Sist oppdatert

Kontinuerlig har de ansatte tilpasset seg stadig nye retningslinjer og smitteverntiltak. Det samme har kundene gjort. På grunn av det hyppige handlemønsteret i Norge har butikkene trolig også blitt en viktig kanal for å påminnes viktigheten av avstand og andre smitteverntiltak. Såvidt meg bekjent finnes det ingen smittetilfeller i Norge som kan spores tilbake til en dagligvarebutikk. Oppslutningen om tiltakene og arbeidsinnsatsen som er nedlagt, er ikke annet enn dypt imponerende. Jeg er virkelig stolt av å tilhøre denne viktige bransjen.

Og etter det som har vært et intenst og utfordrende år for oss alle, står vi nå foran den største prøven. Når dette skrives, er smitteutviklingen urovekkende mange steder i landet. Stadig nye tiltak innføres eller vurderes. Alt tyder på at vi må forberede oss på en helt spesiell jul. Også for våre butikker. Omsetningen blir trolig rekordhøy som følge av stengte grenser og et begrenset uteliv- og restauranttilbud.

Julen pleier å være kaotisk og moro. Nå blir det også alvor. Vi må sørge for at alle får maten de trenger for julen på en trygg måte. Kundene må oppfordres til å ta hele åpningstiden i bruk, og når noen ikke overholde smittevernsreglene, må de få beskjed på en ordentlig måte. De ansatte må ta vare på seg selv og sine kolleger.

Jeg tror vi kommer til å huske årets jul resten av vårt liv. Den vil virkelig skille seg ut. Og jeg håper det er en jul vi vil se tilbake på med takknemlighet. Takknemlighet for hvor godt landet håndterte smittesituasjonen, og at det tross alt ble mange fine stunder med våre nærmeste.

Powered by Labrador CMS