Bjørn Takle Friis er direktør for kommunikasjon og samfunns­kontakt i Coop Norge.

Kommentar

Ikke alle har dårlig utvalg

Historien om det dårlige utvalget i norske lavpriskjeder må nyanseres. Nok en gang har vi fått bekreftet at Coops lavpriskjede Extra har et utvalg godt over sine lavpriskonkurrenter og over snittet for en typisk svensk dagligvarebutikk.

Publisert Sist oppdatert

Ulike aktører har over tid bygget opp under fortellingen om at norske dagligvarekunder har lite å velge mellom i hyllene sammenlignet med andre land. Vi har for mange og for små butikker, er budskapet. Sammenligninger med utvalget i Sverige tar ofte utgangspunkt i de unormalt store grensebutikkene. Og på samme måte som forskjellene er store mellom ulike typer butikker i vårt naboland, gjelder det samme i Norge.

Vi som jobber med dette, har irritert oss over at «sannheten» om dårlig utvalg overalt i Norge har fått sette seg. Derfor har vi i Coop de senere årene fått det uavhengige analyseselskapet Nielsen til å måle utvalget av varer i dagligvarekjedene her hjemme. Deres undersøkelser viser nok en gang at Coops kjeder står i en særstilling, med langt bedre vareutvalg enn våre nærmeste konkurrenter.

Extra-kjedens nesten 500 butikker har ifølge Nielsen i gjennomsnitt 6520 unike produkter i sitt sortiment. Dette er 25-30 prosent mer enn de nærmeste lavpriskonkurrentene. Og det er også over snittet av den jevne, svenske dagligvarebutikk. Vår supermarkedskjede Coop Mega har flere produkter enn Meny-kjeden, mens den kjeden med klart best utvalg i landet, er Obs. Obs står virkelig i en særklasse med over 11.000 varelinjer. I tillegg kommer faghandelssortimentet. Det kan være litt av årsaken til at Obs har opplevd en vekst på rundt 37 prosent denne sommeren, i en tid hvor kundene har satt pris på å kunne få tak i flest mulig varer på en enkelt handletur.

Få ting er mer irriterende enn når butikken ikke har alle varene man har skrevet ned på handlelisten. Vi i Coop lytter til våre kunder, som også er våre medeiere. Vi jobber derfor hver dag for å ha et bredt og godt utvalg – til lave priser. At analyseselskapet Nielsen bekrefter det vi lenge har trodd, nemlig at vi har det beste utvalget i Norge, er et tegn på at vi har lykkes. Så håper vi etterhvert at fakta stilner gammelt gnål.

Powered by Labrador CMS