Kommentar

Trond Bentestuen er administrerende direktør i Rema 1000 Norge. Han skriver næringspolitiske kommentarer på denne plass.

Kriser krever samhold

Vi er bare tre store, nasjonale dagligvareaktører i det norske markedet. I hverdagen er vi knallharde konkurrenter. Men når krisen rammer viser vi kraften ved å stå sammen for å løse vårt felles samfunnsoppdrag: mat og varer til mennesker over hele landet.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen hemmelighet at jeg og Norgesgruppens Runar Hollevik kan være uenige om en rekke saker. Slik er det å være konkurrenter. Akkurat som Erna Solberg og Jonas Gahr Støre er uenige om det aller meste. I politikken sier man ofte at de politiske partiene er enige om målet, men uenige om veien og virkemidlene for å komme dit. I dagligvaresektoren er jeg mest opptatt av at Rema 1000s butikker skal gå godt og at våre Kjøpmenn skal ha gode rammer for å prestere. På samme måte som jeg vet at Runar Hollevik er opptatt av at Norgesgruppens butikker går så godt som mulig.

En nasjonal krise kan gjøre at vi alle sammen føler oss motløse og små. Men det kan også avdekke helt nye kvaliteter og uvanlige krefter hos helt vanlige folk. Det har vi som samfunn fått se så til de grader i alle de dagene som har gått der landet har vært i en form for unntakstilstand. Mennesker som har stått opp om morgenen, gått på jobb, holdt hjulene i gang. Sykepleiere, leger, brannkonstabler, politifolk, renholdere, sjåfører, lageransatte og butikkmedarbeidere. Hverdagshelter i en unormal hverdag for oss alle. Uansett farge på drakta står det en enorm respekt av det arbeidet som ansatte i Kiwi, Coop, Rema 1000 og andre dagligvareaktører har lagt ned for å opprettholde en svært samfunnskritisk funksjon.

Vi har vært harde konkurrenter og når vi kommer til en ny normaltilstand skal vi fortsette å konkurrere hardt. Men akkurat nå, i en krisetid for landet vårt, er vi sammen om å sikre noe som er større enn oss selv. Større enn merkevarer og omsetning. Større enn logo og forretningskonsept. Å sørge for at nordmenn, over hele landet, har tilgang på det de trenger av mat og drikke.

I tider som dette er det mer som forener oss enn det som splitter oss. Alle de tre store, dagligvareaktørene er opptatt av å beskytte de ansatte – slik at butikkene kan fortsette å holde dørene åpne. Vi er alle opptatt av å få solgt norsk mat slik at hjulene går rundt både hos leverandører og i landbruket. Slik at norske arbeidsplasser opprettholdes. Både Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 gikk ut med et felles budskap da faren for hamstring var som størst: vi ba alle våre kunder om å handle ikke hamstre. Det fikk effekt og vi unngikk tomme butikker.

Noe av det fineste ved Norge er at vi har tillit til hverandre. Det kommer godt med når krisen rammer. At vi kan være dypt uenige om metoder og virkemidler i det daglige – men stå samlet når vi trues av et felles onde. Det vi har sett gjennom de siste ukene er en samlet befolkning som lytter til råd og retningslinjer fra myndighetene. Et samlet politisk Norge, som har vært opptatt av å finne brede løsninger som fungerer for de fleste. Og en samlet dagligvarebransje som har gjort det vi kan for å holde dørene åpne, hjulene i gang og sikre mat på alle bord over hele landet. For vi kan ikke bekjempe koronaviruset hver for oss – det er en krise som krever samhold.

Powered by Labrador CMS