Kommentar

Spleiselag: I det moderne arbeidslivet må det være spleiselag å sørge for at flere får fagbrev, mener forbundsleder Christopher Beckham i Handel og Kontor i ­Norge.

Hva skal du lære i 2022?

Vi har sagt til hverandre at det blir bra til slutt. Det skal vi fortsette med. Det kommer til å bli bra.

Publisert Sist oppdatert

Likevel er de nye virusvariantene årsaken til bekymring for meg. For ingen av oss har lyst på nye nedstengninger, men alt er ikke mørkt.

Jeg mener det er to ting vi kan se optimistiske på når det kommer til 2022 og fremtiden. For det første er vi bedre forberedt på å håndtere pandemi og krise nå enn tidligere. Bare husk hvordan det var 12. mars 2020. Med fare for at det skal gå troll i ord, folk kommer ikke til å hamstre dopapir hvis det blir en ny runde med nedstengning.

Kjedene og butikkene er også bedre skodd. Vi har systemer for smittevern, for smittesporing, for å passe på at alle ansatte kan føle seg trygge. Stenges grensene, vil det bli mer jobb og kaos, men ikke det samme som i starten av 2020.

Hvorfor er dette viktig? Jo, fordi mange av oss blir ganske motløse av overskriftene om nye varianter av virus. «Er det sånn verden skal være fremover?» hører jeg folk si. Og kanskje vil det være mer sånn i fremtiden, men den nye normalen vil også gjøre oss bedre i stand til å håndtere fremtidige kriser.

En annen ting pandemien har gjort med oss, er endringsvilligheten vår. Vi har lenge sagt at det vil skje store endringer i varehandelen. Dette gjelder også dagligvarehandelen. Selvbetjente kasser, døgnåpne butikker uten ansatte, kanskje kommer det flere spesialbutikker. Dagligvarehandelen er i endring. Oda (tidligere Kolonial.no) vokste ekstremt i starten av pandemien. Her var Meny raskt frempå og åpnet nettbutikk de også. Dette er den nye normalen.

Så må vi passe på at endringene ikke går utover de ansatte. Det skal fortsatt være trygt å ta en jobb i dagligvarehandelen. Vi skal ha en kultur for heltid. Det skal ikke være søndagsjobbing. Får vi til å sikre de ansatte underveis, kan skiftet som kommer i dagligvarehandelen, være bra for alle.

Men det er ett skjær i sjøen når det kommer til omstillingen og villigheten. Lederne og bedriftene må på banen når det kommer til kurs og etterutdanning. Det kan ikke være sånn at det kun er den ansatte som skal ha ansvaret for å fylle på med kunnskap og utfordre seg selv. For HK i Norge sin del kommer vi til å prioritere dette arbeidet i 2022.

Vi pleier ofte å si i HK at staten må bidra med pengene, arbeidsgiverne må tilby tid til å ta kurs og utdanning og arbeidstagerne bruke tiden sin. I det moderne arbeidslivet må det være spleiselag å sørge for at flere får fagbrev, HMS-kurs, salgskurs og truckførerbevis. De ansatte i bransjen må få den kompetansen de trenger til rett tid.

Dagens regjering har kommet med en lovnad som gjør oss optimistiske. De skriver i Hurdalsplattformen at regjeringen skal «satse på kompetanseutvikling slik at ansatte i varehandelen har relevant kunnskap i møte med økt digitalisering og automatisering».

Det finnes et bilde av arbeidslivet, hvor du fikk en jobb i posten eller NSB som ungdom. Og så jobbet du der i 40 år til du fikk gullklokke og pensjon. Sånn er ikke arbeidslivet lenger, de fleste av oss skal bytte jobb og endre oss noen ganger. Det kan være skummelt, men det kan også være sunt. Vi må ta vekk det skumle og heller gjøre endringene til noe positivt.

Og du? Fristen for å søke stipend fra HK til å ta utdanning er i slutten av januar. Sjekk ut hva HK tilbyr, tenk deg det som nyttårsforsett: Hva nytt skal jeg lære i 2022?

Powered by Labrador CMS