Kommentar

Prisdempende: Pristilbud og kampanjer bidrar til lavere prisvekst i samfunnet, fastslår Bjørn Takle Friis, som er direktør for kommunikasjon og samfunns­kontakt i Coop Norge.

Tøff priskonkurranse begrenser inflasjonen

Av og til kan tilbud på kaffe, frukt og bleier oppleves som trivielt.

Publisert Sist oppdatert

Men i en tid der rekordhøy inflasjon truer privatøkonomien til mange nordmenn, minnes vi om hvor viktig det er å bidra hver eneste dag til en tøff priskonkurranse på dagligvarer.

Det skapes ofte et feilaktig inntrykk av at dagligvareprisene i Norge er høyere enn noensinne. Dette stemmer ikke, og nok en gang viser ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) at dagligvarebransjen holder inflasjonen igjen.

Siste rapport viser at desember føyer seg inn i rekken av måneder i løpet av fjoråret med prisfall på dagligvarer. Prisene var 1,9 prosent lavere i desember 2021 sammenlignet med samme måned året før. Til sammenligning var den generelle prisveksten på 5,3 prosent i 2021. Strømprisene er en stor bidragsyter til den kraftige veksten, men også prisene på transport, overnatting og helsetjenester stiger.

Når dagligvarer utgjør en vesentlig andel av utgiftene for vanlige folk, er det derfor svært viktig for samfunnet og den enkeltes privatøkonomi at kjedene kontinuerlig bidrar til en skjerpet priskonkurranse. Og nettopp dette peker SSB på når de stadig melder at pristilbud og kampanjer i dagligvarekjedene, i tillegg til avgiftskutt, bidrar til en lavere generell prisvekst i samfunnet.

Dette er ikke et fenomen fra fjoråret. Ser vi inflasjonen over flere år, er det kun klær og skotøy som har hatt en lavere prisvekst enn dagligvarer. Dette har skjedd i en periode der det har vært endringer i styrkeforholdene mellom dagligvarekjedene – særlig i lavpris.

Det er ikke til å komme utenom at den tøffe konkurransen i markedet i vesentlig grad er drevet frem av veksten til Coops lavpriskjede Extra. Etter at kjeden for alvor ble en utfordrer til de to etablerte lavpriskjedene, har hyppigheten av priskriger og offensive kampanjer økt. Og i takt med Extra-kjedens vekst har prisveksten på dagligvarer altså blitt dempet sammenlignet med andre varegrupper.

Fremover kommer vi trolig også til å se økte dagligvarepriser. Dette er allerede varslet av leverandørene i de halvårlige prisjusteringene, blant annet som følge av økte råvarepriser. Også de økte prisene på strøm og andre tjenester kan bidra til at prisene på mat og andre forbruksvarer presses oppover.

Vi skal uansett fortsette å konkurrere knallhardt med konkurrentene og bidra til at forbrukerne, som også er våre eiere, får lavest mulig priser på dagligvarene sine.

Powered by Labrador CMS