Kommentar
Egne merkevarer sikrer innovasjon, utvalg og lave priser
Uten kjedenes egne merkevarer ville forbrukerne fått høyere priser, dårligere utvalg og identiske butikker.
Butikkhyllene er de siste ukene fylt opp med en rekke nye produkter. Mange av disse er fra kjedenes egne merkevarer, og det er innovasjon i form av blant annet nye smaker, nye pakningsstørrelser og mer bærekraftig emballasje.
100 års tradisjon
Resultatet er et spennende og variert utvalg for kundene.
Innovasjon til det beste for kundene har drevet Coops arbeid med egne merkevarer i over 100 år. Vi har tilbudt alt fra margarin og lyspærer til sjokolade under eget merkenavn, og har i dag ulike produktserier som bidrar til å holde prisene lave og gi et bredt utvalg i hyllene både når det gjelder kvalitet, smakspreferanser og bærekraft.
Sikrer innovasjon og priskonkurranse
Enkelte har tatt til orde for å forby egne merkevarer. Dersom det skulle bli en realitet, vil mange tusen produkter måtte fjernes fra hyllene i Coops butikker. For noen varetyper vil det knapt finnes alternativer. Og vil det bety forbud mot aktører som kun har egne merkevarer? Picard, Biltema og Ikea, for eksempel, har en svært høy andel egne merkevarer i sine butikker.
Forbrukerne vil bli den store taperen i form av langt dårligere utvalg og høyere priser. I tillegg ville vi fått dønn like butikker. Egne merkevarer er derfor viktig for å drive produktinnovasjon innenfor dagligvarer. To eksempler er Norges største økologiserie, Änglamark, og Coop Vegetardag, som var Norges første vegetarserie da den ble lansert i 2016.
Emv med Nyt Norge
Egne merkevarer tilbys også forbrukerne ofte til lavere priser enn de etablerte merkevarene. Det er effektivt å produsere egne merkevarer fordi Coop for eksempel bruker ledig kapasitet i produksjonen og investerer lite penger på markedsføring og emballasje.
Veien inn i butikkhyllene for mindre produsenter kan være enklere gjennom egne merkevarer. Vi har små lokale produsenter som selger sine fantastiske produkter under våre merker Änglamark eller Smak. Ved at vi setter vårt kvalitetsstempel på produktet gjennom en merkevare som kundene kjenner til og stoler på, kan små produsenter raskere oppnå gode salgsvolumer. Coops strategi er også alltid å velge norskprodusert der dette lar seg gjøre, av god kvalitet og til fornuftig pris. Derfor har nesten 700 av Coops egne merkevarer en Nyt Norge-merking.
Ingen konflikt
Dagligvaremarkedet er allerede strengt regulert. Vi er tilhengere av reguleringer som sikrer konkurranse til det beste for forbrukerne. Vi mener også at forbrukerinteressene ikke er i konflikt med hensynet til dyktige, norske produsenter. Som forbrukereid aktør har vi ansvar for å fortsette å bidra til større utvalg og lavere priser. 100 års erfaring viser at egne merkevarer har en sterk posisjon blant kundene, og at de virker.