Annonse

Leverandørnytt

P4Tine har fått bruke importert kjøtt i «Nyt Norge»-produkt

924 kilo importert kjøtt er brukt i Tines Norvegia Smøreost, til tross for at det er merket med «Nyt Norge», melder P4.

Coca-Cola reduserer forbruket av ny plast

Nå begynner Coca-Cola å levere alle sine norskproduserte flasker som 100 prosent resirkulert plast, bortsett fra etikett og kork. Dette reduserer forbruket av ny plast i Norge med 4300 tonn i året.

Isbjørn Is med ny identitet og profil

Isbjørn Is´ nye identitet skal ta opp selskapets verdier; troverdig, ansvarlig, smart og ha det lille glimtet i øyet.

Diplom-Is bytter farge for å «redde» 130 tonn plast i året

Frem til nå har sort vært en ikke-farge på resirkulerbar plastemballasje. Nå ruller Diplom-Is ut nye sorte isbokser for Royal som kan sorteres og resirkuleres på lik linje med all annet plast.

Aass Bryggeri har laget et eget symbol som garanterer at produktet er brygget og tappet i Norge.

Aass Bryggeri ønsker bedre merking

I disse dager lanserer Aass Bryggeri deres første produkt, en fransk hveteøl Aass Blanc, som er merket med symbolet «Brygget og tappet i Norge».

Nestlé:Endrer kaffeemballasjen

Nestlé tar grep for å gjøre Nescafé Gull-emballasjen mer bærekraftig.

LerumFjerner aspartam i all sukkerfri brus

Lerum blir Norges eneste brusprodusent som ikke bruker aspartam i produksjonen av sukkerfri brus.

Milliardvekst for Nortura

Norturas omsetning økte med en milliard kroner i 2020. Samtidig styrket lønnsomheten seg med over 100 millioner kroner.

Diplom-Is henter tilbake Drillo-isen

På 90-tallet var den fotballformede Drillo-isen å finne i isdisker over hele landet. I 2021 relanserer Diplom-Is klassikeren, og håper på en ny «Drillo-feber».

Orkla tar «kortreist makrell» til retten

Stabbur-Makrell-eier Orkla mener Lofotprodukt trekker begrepet «kortreist» for langt i markedsføringen av sin makrell i tomat. Nå er saken blitt advokatmat.

Primar inngår samarbeid med Jensen & Co

Primar AS og Jensen & Co har inngått et salgspartnersamarbeid fra 1. januar i år.

Rangert som en av Norges mest innovative bedrifter

Q-Meieriene kapret to niendeplasser da Norges Handelshøyskole nylig lanserte sin liste over Norges mest innovative bedrifter.

Norsk Kylling vil kutte soya i kyllingfôret

Norsk Kyllings mål er 100 prosent soyafri produksjon innen 2030. Målsetningen er å bruke mikroalgebasert protein som erstatning for importert soya.

Q-Meieriene sparer 75 tonn plast på nytt rømmebeger

Q-Meieriene kutter plast fra et av sine mestselgende produkter. Endringen på 15 millioner rømmebegre vil spare miljøet for 75 tonn plast i året.

Smarties bytter til resirkulerbar papiremballasje

Nestlés merkevare Smarties går over til resirkulert papiremballasje på alle deres mest populære produkter verden over.

Candy People kjøper godtefabrikk

Candy People AB har kjøpt godterifabrikken Jämtgott AB, som har fabrikk i Östersund i Sverige.

Fremtidsløfter på en Coca-Cola-boks

Orkla kjøper Proteinfabrikken

Orklas heleide svenske datterselskap Health and Sports Nutrition Group (HSNG) kjøper 100 prosent av aksjene i Proteinfabrikken AS.

Kolonial.noNå kan du se klimaavtrykket fra handlekurven din

Kolonial.no vil gjøre det lettere å ta mer klimabevisste valg i matbutikken. Den nye tjenesten «Ditt klimaavtrykk» viser kundene CO2-utslippene fra maten de kjøper og synliggjør effekten av små endringer i hverdagsmenyen.

Et godt Mills-år

2020 har vært et godt år for Mills, med høy etterspørsel og god flyt i produksjonen.

Ringnes har hasteprodusert nødparti med julebrus

Ansatte ved bryggeriet har tatt i bruk alle døgnets timer for å få produsert opp nye partier med julebrus etter at de lørdag tilbakekalte alle glassflaskene som fortsatt var i markedet.

Fikk Q til å endre Skyr-begeret

Christian utfordret Q-Meieriene til å gjøre Skyr-emballasjen mer klimasmart. Nå endres Skyr-designet.

Hansa Julebrus feirer 50 år

1970 var året da Hansa Julebrus kom for salg i handelen for første gang. For å feire 50-årsjubileet kommer Hansa nå med Hansa Julebrus uten sukker på glassflaske – noe forbrukeren har etterspurt.

Coca-Cola European Partners forsterker klimaambisjonene

Coca-Cola European Partners vil redusere klimagassutslipp fra alle utslippskategorier i hele verdikjeden med 30 prosent innen 2030, sammenlignet med 2019.

Gilde lanserer frysetørket turmat

Nortura er i gang med en helt ny satsning i de gamle slakterilokalene på Nortura Otta.

Diplom-IsPensjonerer Eskimonika

Diplom-Is-maskoten Eskimonika er historie. Den nye iskremjenta stiller uten den klassiske selskinnsdressen.

Full krig i hønsegården

Den Stolte Hane er lei av at Rema 1000 fremstiller sin Hubbard-kylling som et bedre dyrevelferdsvalg enn annen norsk kylling. Nå krangler produsentene så fjærene fyker om hvem som har rett.

Hansa Borg blir landsdekkende

Fra januar vil det være mulig å få tilgang til Hansa Borgs produkter i utelivsbransjen over hele landet.

Orkla selger hudpleievirksomhet i Polen

Orkla har bestemt seg for å selge unna merkevarene Soraya og Dermika, som til sammen har 145 ansatte i Polen.

Nøgne Ø satser på norsk malt

Helt siden oppstarten i 2002 har Nøgne Ø hatt som mål å bruke norske og lokale råvarer i sine brygg. Nøgne Ø har nå inngått en avtale med Norsk Malt Stor-Gaalaas Gård om kjøp av norsk malt til brygging av øl.

Tine kutter 700 tonn plast årlig

Nye emballasjeløsninger som papirsugerør og treskjeer skal bidra til å kutte Tines plastforbruk med 700 tonn i året.

Orkla høyner kravene til dyrevelferd

I dialog med dyrevernorganisasjoner har Orkla utarbeidet nye kriterier for innkjøp av egg og meieriråvarer.

Uncle Ben’s endrer navn

Fra og med neste år forsvinner mannen fra de oransje riseskene i butikkhyllen.

Orklas kosttilskudd kommer i ny emballasje

Stadig flere forbrukere vil ta bærekraftige valg i hverdagen. Nå skal mer enn 180 produkter gå over til ny emballasje, sier Line Berg Dørum i Orkla Health.

Lanserer ny og forbedret versjon av pappbeger

Tine lanserer en ny og bedre versjon av pappbegeret som ble introdusert for det norske folk i fjor. Det nye pappbegeret rulles ut i butikker i hele Norge, i første omgang på Tine økologisk rømme og Tine seterrømme.

Ny avokadopakning sparer tonnevis med plast

Nå lanserer Bama spisemodne avokadoer i pappemballasje. Den nye løsningen sparer miljøet for 37,7 tonn plast årlig.

Kyllingprodusent reduserer plasten med 70 prosent

Hovelsrudkylling lanserer i september en forpakning som reduserer plasten med over 70 prosent.

Coca-Cola: Alle norske flasker skal lages av 100 prosent resirkulert plast

Coca-Cola vil gjennomføre store endringer på emballasjen: Alle flaskene skal lages av 100 prosent resirkulert plast, bortsett fra etikett og kork.

Skolestart-kampanje med Gilde og Karsten Warholm

Gilde har to parallelle konkurranser til skolestart som vil foregå i butikker og i sosiale medier i en bestemt periode.

Hansa Mango IPARelanseres i 2021 med mål om fast sortiment

Hansa Mango IPA ble første gang lansert som limited edition i 2019. Selskapet tidoblet volumet før relanseringen i februar 2020. Nå håper bryggeriet at de kan tilby Hansa Mango IPA som et helårsprodukt fra februar 2021.

Knorrs «sigøynersaus» får nytt navn

Tiden har løpt fra Knorrs «sigøynersaus» – i hvert fall navnet. Nå får den klassiske tomat- og paprikasausen nytt navn.

Jubileum for sjokolademelk

Et tiår har gått siden Q Fersk Sjokolademelk ble kåret til «Norges beste». Nå går Q-meieriet for ti år til, og satser på god hjelp fra skoleungdommen.

Salgsrekord for Q-Meieriene

Q-melk selger som aldri før, viser juli-tallene fra Q-Meieriene. Meieriet økte melkesalget med 22 prosent.

Coca-Cola tilbake på norske skjermer

Coca-Cola avbrøt alle sine markedsaktiviteter da samfunn over hele verden gikk i lockdown som følge av koronapandemien. I tillegg har selskapet en pågående pause fra flere sosiale medier. Nå er de imidlertid tilbake med en kampanje der George the Poet leverer en kraftfull kommentar til dagens situasjon.

Produksjonsforsinkelse i Irland koster Tine 10 millioner i måneden

Tines Jarlsberg-produksjon i Irland skulle startet i løpet av første halvår av 2020. Forsinkelsene koster produsenten 10 millioner kroner i måneden.

Økt salg av Q-melk

– Salgsøkningen på konsummelk som en følge av COVID-19 situasjonen ser ut til å fortsette, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

RasismedebattenJoikakaker skal få nytt navn

Etter 60 år med den karakteristiske Joika-boksen, endrer Nortura nå navn og design. – Tiden er moden for et skifte, sier merkevaredirektør.

Nortura vant anbudskonkurranse om levering av kjøtt til norske sykehus

Nortura skal levere både rødt og hvitt kjøtt til over 200 norske sykehus de nærmeste to årene. Det er klart etter at de vant anbudskonkurransen.

DrikkevarerKokos og ananas rett inn på topplisten

Hansa Borgs «limited edition»-serie Grevens Cider Kokos & Ananas er på kort tid blitt en salgssuksess.

FerdigmatGrilstad og Matpartner satser sammen på fersk ferdigmat

Grilstad utvider produktspekteret til også å omfatte fersk ferdigmat ved å gå inn på eiersiden i den trønderske ferdigmatbedriften Matpartner.

IskremSvakt resultat i Diplom-Is

Etter rekordåret i 2018, fikk iskremprodusenten sitt dårligste årsresultat på ti år med et underskudd på nærmere 18 millioner kroner i fjor, skriver E24. Hovedårsaken: En kald og våt sommer.

Sommerens øltrendTropisk og juicy

IPA troner fortsatt høyest når nordmenn velger spesialøl i butikk, og det siste året har øltypen også beveget seg i en mer «juicy» retning, ifølge Ringnes.

Orkla bygger nytt godtelager til 100 millioner

Orkla vil investere rundt 100 millioner i nytt godteri- og sjokoladelager på Nidar-fabrikken i Trondheim.

Nordfjord Kjøtt felt for å ha etterlignet emballasjen til Gilde-produkter

Nortura vant frem i Næringslivets konkurranseutvalg, som konkluderte med at etterligningshensikten var tydelig i saken.

Orkla kjøper Havrefras

Orkla Foods Sverige AB har signert og gjennomført en avtale med PepsiCo om kjøp av merkevaren Havrefras, inkludert Rug Fras og Mini Fras.

Synnøve tar spranget inn i kjøttdisken

Synnøve Finden har lansert en helt ny serie med kjøttpålegg fra Synnøve med kokt skinke, mild kylling og saftig servelat.

Nå forsvinner den grønne Sprite-flaska

I 58 år har Sprite-flaska vært i butikkhyllene. Nå får Sprite nytt design og ny, transparent flaske.

Kavlis årsresultat 2019Smøreostsuksess ga solid vekst

Kavli hadde en omsetningsvekst på over 6 prosent i 2019, som betyr at omsetningen steg fra 3,536 milliarder kroner i 2018 til 3,747 milliarder i fjor. Revitalisering av selskapets tradisjonsrike smøreost får mye av æren for veksten.

Tøffe tider i Coca-Cola

Alle markedsaktivitetene til Coca-Cola i Norge er satt på pause. – Coca-Cola har eksistert i 134 år, og har vært gjennom mange kriser. Vår ambisjon er at vi skal klare oss gjennom denne også.

Pølsebrødbaker’n feirer 50 år

Pølsebrødbaker’n på Langhus feirer 50 år mandag 11. mai, og har bakt over 6 milliarder pølse- og hamburgerbrød til det norske folk

Annonse
Annonse
Annonse