Annonse

Leverandørnytt

Q-sjef– Brukbart fornøyd

Q-Meieriene solgte meierivarer for 1.85 milliarder kroner i 2019, mot 1.82 milliarder kroner året før. – Vi oppnådde ikke den veksten vi er vant med, men er likevel brukbart fornøyd, sier Q-sjefen.

KlimaASKO lanserer hydrogendrevne lastebiler

ASKO lanserer 20. januar hydrogendrevne lastebiler. Lastebilene drives elektrisk med strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff.

Tine lanserer Norvegia smøreost på tube

Norvegia kommer nå i smøreost på tube i smakene skinke og bacon. Smøreostene produseres på Tines meieri på Tretten i Innlandet.

Tine satser videre på pappbeger

Tine går tilbake til rømme på plastbeger, mens de jobber for å utvikle en ny og bedre versjon av begeret.

Tine satser videre på pappbeger

Siden midten av september i fjor har Tine testet lettrømme i pappbeger i Kiwi-butikker over hele landet. Kundene tok begeret imot med åpne armer, men feil i produksjonen har ført til at flere opplevde at begrene ble myke. Tine går derfor tilbake til rømme på plastbeger, mens de jobber for å utvikle en ny og bedre versjon av begeret.

Sarrazac: Setter sin lit til julesalget

Sarrazac merker økt konkurranse om plassen i dagligvarehyllene. – Det går bra for oss, men markedet er blitt mye tøffere, sier Alain Lahouratate, som håper julesalget vil gi et ekstra løft til 2019-omsetningen.

Pris til Orklas makrellboks

Det franske selskapet Ardagh Group har vunnet en internasjonal emballasjepris – Worldstar – for utbedring av Stabbur-Makrell-boksen.

Blåbæremballasje vant WorldStar

Den nye blåbæremballasjen sørget for at Bama Packaging hentet hjem WorldStar.

Skal selge 1,5 millioner flasker alkoholfritt juleøl i år

Salget av øl uten alkohol fortsetter å stige, og det gjelder også i juletiden. I desember regner Ringnes med å selge 1,5 millioner flasker av Munkholm Juleøl.

Coca-Cola kutter 42 årsverk

For andre gang på litt under ett år blir det kutt i Coca-Colas salgsavdeling, skriver Dagens Næringsliv.

To priser til Orkla under Emballasjedagene

Under Emballasjedagene som gikk av stabelen i Sandefjord 14. og 15. november i år, ble Orkla Foods Norge tildelt Optimeringsprisen for emballasje 2019. Bærekraftsansvarlig i Orkla, Ellen Behrens, mottok den helt nye «Ellen-prisen».

Tine slutter med sekstimers arbeidsdag

Ved Tines ostepakkeri på Heimdal i Trøndelag har de ansatte jobbet seks timer om dagen de siste 12 årene. Nå er det slutt, ifølge NRK.

Hennig-Olsen Is blir hovedsamarbeidspartner for Leger Uten Grenser

250 ulike sorter juleøl i butikk

Isprodusent i krangel etter vannregning på Askøy

Coca-Cola tar miljøgrep

Som første marked går Coca-Cola i Sverige over til å bruke 100 prosent resirkulert plast i alle flasker som er produsert lokalt.

Barnematprodusent får Orkla på eiersiden

Gründerselskapet Grogro satser på kaldpresset barnemat. Nå investerer Orkla Ventures i fremtidens barnemat gjennom Grogro.

Norges beste produsent av glutenfri mat

Norsk Cøliakiforening (NCF) kårer Norgesmøllene AS til Norges beste produsent av glutenfrie produkter i 2019. Den offisielle kåringen fant sted sist søndag på Quality Airport Hotel Gardermoen.

Grandiosa vant internasjonal merkevarepris

Sist uke mottok Grandiosa merkevareprisen under kåringen World Branding Awards. Prisen deles ut til merkevarer over hele verden som utmerker seg. Her hjemme fikk aktører som Elkjøp, DNB og Rema også denne anerkjennelsen i sine kategorier.

Inderøy Slakteri ble trippel norgesmester

Inderøy Slakteri vant tre NM-titler, fem gull og to bronse da Kjøtt- og fjørfebransjens landsforbund kåret Norges beste kjøttprodukter torsdag kveld. – Helt uvirkelig og en stor anerkjennelse av arbeidet vårt, sier daglig leder Håvard Gausen.

Produksjonsselskapet Den Blinde Ku Snertingdal er konkurs

Muggsopp-problemer skal være årsaken til at produksjonsselskapet til den prisbelønte osten slår seg konkurs.

Tilbakekaller kyllingfileter

Nortura tilbakekaller Prior Kyllingfilet stekt skivet 200g grunnet feil datomerking.

Nortura skal sende flere hundre tonn sauekjøtt til Oman

Det store overskuddet av sauekjøtt i Norge har ført til at Nortura, gjennom sitt datterselskap Noridane, skal eksportere store mengder sauekjøtt til Oman.

Ringnes lanserer vannflaske i 100 prosent resirkulert plast

Norges mest solgte drikkevann, Imsdal, kommer nå i den første og eneste flasken i handelen som er laget av 100 prosent resirkulert plast. Med overgangen reduserer Ringnes bruken av ny oljebasert plast i produksjonen med hele 470 tonn.

Norges første julekalender med ost

En ostekalender for osteelskere er nå i butikkene. Kalenderen inneholder 24 av Tines kjente, kjære norske oster og en av ostene er ystet eksklusivt for kalenderen.

Nortura snudde resultatet fra minus til pluss

Bringebærlandet vinner Bedriftsutviklingsprisen i landbruket

Økte inntekter og resultat for Orkla

Möller’s med i kampanje for bærekraftig fiske

Dove fjerner plastemballasje på «Beauty Bar»

Dove kunngjør nye tiltak som et ledd i arbeidet med å nå målsettingen om å redusere plastavfall innen 2025. Dove bytter til 100 prosent resirkulerte plastflasker og fjerner plasten rundt såpestykket «Beauty Bar». Til sammen reduserer dette bruken av ny plast med mer enn 20.500 tonn i året.

Kalorifri is fikk innovasjonspris

Under middagen på DLFs høstmøte i Tønsberg torsdag kveld ble Hennig-Olsen Is tildelt DLFs innovasjonspris for Zeroh is.

– Skremmende å legge ned melkeproduksjon

– Det er skremmende at man betaler bønder for å slutte å produsere melk når vi skriker etter å få melk, sier Trond Haug, daglig leder i Synnøve Finden.

Barilla fikk samfunnsansvarspris

DLF Samfunnsansvarspris ble torsdag kveld tildelt Barilla Norge AS for Wasa 100 under middagen på DLFs høstmøte på Quality Hotel i Tønsberg.

Norvegia fikk DLFs merkevarepris

DLF Merkevarepris ble tildelt Tine for Norvegia under middagen på DLFs høstmøte i torsdag kveld.

Høstmøtet er i gang

Like sikkert som at høsten kommer, arrangerer DLF sitt Høstmøte i Tønsberg den tredje torsdagen i oktober. Årets møte har samlet over 270 deltakere, noe arrangøren er svært godt fornøyd med.

Høstmøtet er igang

10 år med Skyr

I høst er det ti år siden Q-Meieriene lanserte Skyr, et produkt som med spreke farger og en særegen begerform brøt med det etablerte kategorispråket i yoghurthylla.

Norsk cheddar fra Verdal

Lofoten skivet fiskepålegg i ny pakke

Carlsberg utvikler ølflaske av papp

Nå inntar julebrusen butikkene

Mens noen kjører ut brusen denne uken, vil andre være i butikk fra og med kommende mandag.

Frykter listeria i Salmalaks

Bremnes Seashore AS tilbakekaller Salmalaks med slaktedato 3. oktober. Bakterien listeria monocytogenes er funnet på et parti med laksefileter.

Gastromat er tilbake

Plast fra havet brukt i en Coca-Cola-flaske

Coca-Cola har laget deres første testflaske med gjenvunnet og resirkulert plast fra havet, som tydeliggjør at det i fremtiden vil være mulig å bruke marint avfall for å lage resirkulert emballasje til mat- og drikkevarer.

Listeria funnet i karbonader og kjøttkaker

Kløverkjøtt AS trekker tilbake produktene pannestekte karbonader og pannestekte kjøttkaker, som er solgt i Bunnpris-butikker over hele landet.

Lakrisost ble tildelt internasjonal hederspris

Svenskehandel: Brusprodusentene håper på avgiftskutt

Vant 12 medaljer i Nordens største matkonkurranse

I en av Nordens største matkonkurranser tok produkter fra Q-Meieriene og Kavli med seg 12 medaljer hjem i kofferten – i konkurranse med over 900 forskjellige meieri- og osteprodukter.

Nå kommer det første klimamerket i matbutikken

Toro starter denne uken utrulling av det nye klimamerket for mat. Målet er å gjøre det enklere å velge klimavennlig mat i butikken.

Slutt for sjokoladepizzaen

For drøyt to år siden lanserte frossenpizzaprodusenten Dr. Oetker sjokoladepizza i hjemlandet. Nå er det slutt.

Nortura selger ett år gammelt fårekjøtt

Høsten er fårikålsesong, og det er også sesong for ferskt lam. Men kun 80 prosent i kjøttdisken er ferskt, og noe av det fryste kjøttet er ett år gammelt.

Svakere resultat for Tine

Driftsresultatet for andre tertial endte på 603  millioner kroner, noe som er 197  millioner kroner lavere enn samme periode i fjor. Dette skyldes volumnedgang i de store meierikategoriene og langt lavere iskremsalg i år sammenlignet med i fjor.

Orkla utvider satsingen på netthandel

For første gang inngår Orkla et samarbeid med den europeiske netthandelsgiganten Zalando. Det er Pierre Roberts Jenny Skavlan-kolleksjon som rulles ut for salg i Sverige og Finland.

Orkla signerer europeisk plasterklæring

Gjenvinning av mer plast er avgjørende for å løse klimautfordringene. Orkla støtter nå en ny europeisk plasterklæring som skal bidra til dette.

Findus kutter matsvinnet ved å gi bort mat til kantiner

Findus kutter matsvinnet med 2,5 tonn ved å gi bort mat til norske kantiner. Tirsdag 24. september vil kantinene, som drives av firmaet ISS, motta blomkålstilkene. Råvarene er svinn fra Findus-fabrikken i Larvik.

Tine Rømme i pappbeger i Kiwi-butikker over hele landet

Fra mandag vil Tines lettrømme være tilgjengelig i nytt og mer miljøvennlig pappbeger. Både Kiwi og Tine har tro på at dette er fremtidens emballasje og inviterer det norske folk til å bli med og prøve det nye rømmebegeret.

Orkla på Dow Jones' toppliste for bærekraft

Orkla har igjen fått plass på Dow Jones Sustainability Index Europe, som rangerer selskapers prestasjoner innenfor miljø og samfunnsansvar.

Tine: Norsk osteeksport går 250 millioner kroner i minus årlig

Eksporten av Jarlsberg-ost har gått med et underskudd på 250 millioner kroner årlig, ifølge Tine. Den skal avsluttes når statens eksportstøtte forsvinner.

Osteprodusenter får drahjelp fra Tine

160 medlemmer i Norsk Gardsost får tilgang på kompetanse, teknisk utstyr, vedlikehold og service.

Eplene til årets Eplejuice frå Hardanger er høstet

Eplene fra Hardanger blir nå høstet inn og presset til til Sunniva Eplejuice frå Hardanger. Årets Hardangerjuice vil være i butikk fra midten av september.

Annonse
Annonse
Annonse