Annonse

Leverandørnytt

Fremtidsløfter på en Coca-Cola-boks

Orkla kjøper Proteinfabrikken

Orklas heleide svenske datterselskap Health and Sports Nutrition Group (HSNG) kjøper 100 prosent av aksjene i Proteinfabrikken AS.

Kolonial.noNå kan du se klimaavtrykket fra handlekurven din

Kolonial.no vil gjøre det lettere å ta mer klimabevisste valg i matbutikken. Den nye tjenesten «Ditt klimaavtrykk» viser kundene CO2-utslippene fra maten de kjøper og synliggjør effekten av små endringer i hverdagsmenyen.

Et godt Mills-år

2020 har vært et godt år for Mills, med høy etterspørsel og god flyt i produksjonen.

Ringnes har hasteprodusert nødparti med julebrus

Ansatte ved bryggeriet har tatt i bruk alle døgnets timer for å få produsert opp nye partier med julebrus etter at de lørdag tilbakekalte alle glassflaskene som fortsatt var i markedet.

Fikk Q til å endre Skyr-begeret

Christian utfordret Q-Meieriene til å gjøre Skyr-emballasjen mer klimasmart. Nå endres Skyr-designet.

Hansa Julebrus feirer 50 år

1970 var året da Hansa Julebrus kom for salg i handelen for første gang. For å feire 50-årsjubileet kommer Hansa nå med Hansa Julebrus uten sukker på glassflaske – noe forbrukeren har etterspurt.

Coca-Cola European Partners forsterker klimaambisjonene

Coca-Cola European Partners vil redusere klimagassutslipp fra alle utslippskategorier i hele verdikjeden med 30 prosent innen 2030, sammenlignet med 2019.

Gilde lanserer frysetørket turmat

Nortura er i gang med en helt ny satsning i de gamle slakterilokalene på Nortura Otta.

Diplom-IsPensjonerer Eskimonika

Diplom-Is-maskoten Eskimonika er historie. Den nye iskremjenta stiller uten den klassiske selskinnsdressen.

Full krig i hønsegården

Den Stolte Hane er lei av at Rema 1000 fremstiller sin Hubbard-kylling som et bedre dyrevelferdsvalg enn annen norsk kylling. Nå krangler produsentene så fjærene fyker om hvem som har rett.

Hansa Borg blir landsdekkende

Fra januar vil det være mulig å få tilgang til Hansa Borgs produkter i utelivsbransjen over hele landet.

Orkla selger hudpleievirksomhet i Polen

Orkla har bestemt seg for å selge unna merkevarene Soraya og Dermika, som til sammen har 145 ansatte i Polen.

Nøgne Ø satser på norsk malt

Helt siden oppstarten i 2002 har Nøgne Ø hatt som mål å bruke norske og lokale råvarer i sine brygg. Nøgne Ø har nå inngått en avtale med Norsk Malt Stor-Gaalaas Gård om kjøp av norsk malt til brygging av øl.

Tine kutter 700 tonn plast årlig

Nye emballasjeløsninger som papirsugerør og treskjeer skal bidra til å kutte Tines plastforbruk med 700 tonn i året.

Orkla høyner kravene til dyrevelferd

I dialog med dyrevernorganisasjoner har Orkla utarbeidet nye kriterier for innkjøp av egg og meieriråvarer.

Uncle Ben’s endrer navn

Fra og med neste år forsvinner mannen fra de oransje riseskene i butikkhyllen.

Orklas kosttilskudd kommer i ny emballasje

Stadig flere forbrukere vil ta bærekraftige valg i hverdagen. Nå skal mer enn 180 produkter gå over til ny emballasje, sier Line Berg Dørum i Orkla Health.

Lanserer ny og forbedret versjon av pappbeger

Tine lanserer en ny og bedre versjon av pappbegeret som ble introdusert for det norske folk i fjor. Det nye pappbegeret rulles ut i butikker i hele Norge, i første omgang på Tine økologisk rømme og Tine seterrømme.

Ny avokadopakning sparer tonnevis med plast

Nå lanserer Bama spisemodne avokadoer i pappemballasje. Den nye løsningen sparer miljøet for 37,7 tonn plast årlig.

Kyllingprodusent reduserer plasten med 70 prosent

Hovelsrudkylling lanserer i september en forpakning som reduserer plasten med over 70 prosent.

Coca-Cola: Alle norske flasker skal lages av 100 prosent resirkulert plast

Coca-Cola vil gjennomføre store endringer på emballasjen: Alle flaskene skal lages av 100 prosent resirkulert plast, bortsett fra etikett og kork.

Skolestart-kampanje med Gilde og Karsten Warholm

Gilde har to parallelle konkurranser til skolestart som vil foregå i butikker og i sosiale medier i en bestemt periode.

Hansa Mango IPARelanseres i 2021 med mål om fast sortiment

Hansa Mango IPA ble første gang lansert som limited edition i 2019. Selskapet tidoblet volumet før relanseringen i februar 2020. Nå håper bryggeriet at de kan tilby Hansa Mango IPA som et helårsprodukt fra februar 2021.

Knorrs «sigøynersaus» får nytt navn

Tiden har løpt fra Knorrs «sigøynersaus» – i hvert fall navnet. Nå får den klassiske tomat- og paprikasausen nytt navn.

Jubileum for sjokolademelk

Et tiår har gått siden Q Fersk Sjokolademelk ble kåret til «Norges beste». Nå går Q-meieriet for ti år til, og satser på god hjelp fra skoleungdommen.

Salgsrekord for Q-Meieriene

Q-melk selger som aldri før, viser juli-tallene fra Q-Meieriene. Meieriet økte melkesalget med 22 prosent.

Coca-Cola tilbake på norske skjermer

Coca-Cola avbrøt alle sine markedsaktiviteter da samfunn over hele verden gikk i lockdown som følge av koronapandemien. I tillegg har selskapet en pågående pause fra flere sosiale medier. Nå er de imidlertid tilbake med en kampanje der George the Poet leverer en kraftfull kommentar til dagens situasjon.

Produksjonsforsinkelse i Irland koster Tine 10 millioner i måneden

Tines Jarlsberg-produksjon i Irland skulle startet i løpet av første halvår av 2020. Forsinkelsene koster produsenten 10 millioner kroner i måneden.

Økt salg av Q-melk

– Salgsøkningen på konsummelk som en følge av COVID-19 situasjonen ser ut til å fortsette, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

RasismedebattenJoikakaker skal få nytt navn

Etter 60 år med den karakteristiske Joika-boksen, endrer Nortura nå navn og design. – Tiden er moden for et skifte, sier merkevaredirektør.

Nortura vant anbudskonkurranse om levering av kjøtt til norske sykehus

Nortura skal levere både rødt og hvitt kjøtt til over 200 norske sykehus de nærmeste to årene. Det er klart etter at de vant anbudskonkurransen.

DrikkevarerKokos og ananas rett inn på topplisten

Hansa Borgs «limited edition»-serie Grevens Cider Kokos & Ananas er på kort tid blitt en salgssuksess.

FerdigmatGrilstad og Matpartner satser sammen på fersk ferdigmat

Grilstad utvider produktspekteret til også å omfatte fersk ferdigmat ved å gå inn på eiersiden i den trønderske ferdigmatbedriften Matpartner.

IskremSvakt resultat i Diplom-Is

Etter rekordåret i 2018, fikk iskremprodusenten sitt dårligste årsresultat på ti år med et underskudd på nærmere 18 millioner kroner i fjor, skriver E24. Hovedårsaken: En kald og våt sommer.

Sommerens øltrendTropisk og juicy

IPA troner fortsatt høyest når nordmenn velger spesialøl i butikk, og det siste året har øltypen også beveget seg i en mer «juicy» retning, ifølge Ringnes.

Orkla bygger nytt godtelager til 100 millioner

Orkla vil investere rundt 100 millioner i nytt godteri- og sjokoladelager på Nidar-fabrikken i Trondheim.

Nordfjord Kjøtt felt for å ha etterlignet emballasjen til Gilde-produkter

Nortura vant frem i Næringslivets konkurranseutvalg, som konkluderte med at etterligningshensikten var tydelig i saken.

Orkla kjøper Havrefras

Orkla Foods Sverige AB har signert og gjennomført en avtale med PepsiCo om kjøp av merkevaren Havrefras, inkludert Rug Fras og Mini Fras.

Synnøve tar spranget inn i kjøttdisken

Synnøve Finden har lansert en helt ny serie med kjøttpålegg fra Synnøve med kokt skinke, mild kylling og saftig servelat.

Nå forsvinner den grønne Sprite-flaska

I 58 år har Sprite-flaska vært i butikkhyllene. Nå får Sprite nytt design og ny, transparent flaske.

Kavlis årsresultat 2019Smøreostsuksess ga solid vekst

Kavli hadde en omsetningsvekst på over 6 prosent i 2019, som betyr at omsetningen steg fra 3,536 milliarder kroner i 2018 til 3,747 milliarder i fjor. Revitalisering av selskapets tradisjonsrike smøreost får mye av æren for veksten.

Tøffe tider i Coca-Cola

Alle markedsaktivitetene til Coca-Cola i Norge er satt på pause. – Coca-Cola har eksistert i 134 år, og har vært gjennom mange kriser. Vår ambisjon er at vi skal klare oss gjennom denne også.

Pølsebrødbaker’n feirer 50 år

Pølsebrødbaker’n på Langhus feirer 50 år mandag 11. mai, og har bakt over 6 milliarder pølse- og hamburgerbrød til det norske folk

Nortura øker andelen nøkkelhullsprodukter

I 2019 var over 18 prosent av Gildes og Priors totale salgsvolum nøkkelhullsprodukter. Nå lanseres magrere alternativer i baconhylla.

Karrieresteg

Ny adm. direktør i Coca-Cola European Partners Norge

Carl Lescroart overtar rollen som administrerende direktør for Coca-Cola European Partners Norge.

Tradisjonsrik mølle med glutenfri suksess

Det første året solgte Norgesmøllene 140.000 poser med glutenfrie melblandinger. Nå, tre år senere, ligger de an til å selge en halv million enheter med glutenfrie produkter i løpet av året.

Austmann og Hansa Borg Bryggerier skiller lag

Austmann Bryggeri i Trondheim ble en del av Hansa Borg Bryggerier i 2016. Siden sammenslåingen har håndverksbryggeriet mer enn doblet omsetningen. Fremover vil Austmann stå på egne bein.

Produksjonen av Sunniva iste flyttes til Norge

I mars flyttet Tine produksjonen av Sunniva iste hjem til Norge. Dette er i tråd med selskapets satsning på bærekraft og tydelige visjon om å skape et levende Norge.

Lanserer Norges første alkoholfrie øl tappet fra fat

Med Carlsbergs alkoholfrie øl fra kran kan du nå for første gang i Norge få en utepils uten alkohol.

Orklas salg gikk kraftig opp etter hamstring

Omsetningen til dagligvareprodusenten Orkla gikk opp med 13 prosent i første kvartal, blant annet på grunn av hamstringen av mat og såpe.

Samfunnsrapport fra NorturaDette preget året

I dag lanserer Nortura sin nye samfunnsrapport for 2019. Redusert matsvinn, mer miljøvennlig emballasje og enda flere nøkkelhullprodukter har preget året.

Orkla kjøper Norgesplaster

Orkla Wound Care har signert og gjennomført en avtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i Norgesplaster Holding AS.

Tine Meieriet VerdalDobbelt så mye Bremykt i mars

Tine Meieriet Verdal setter nye produksjonsrekorder hver uke. I mars lå det an til en samlet produksjon på over 2,2 millioner enheter med Bremykt. Det er dobbelt så mye som i mars i fjor.

Bråstopp i serveringsmarkedet1500 måltider reddet

For å unngå matsvinn går restaurantmat fra Nortura i stedet til forbrukere for en rimelig penge.

NorturaI rute med påskematen

Det er hektiske dager på Norturas fabrikker og eggpakkerier, og på Norturas anlegg jobbes det for fullt med å sikre matforsyningen – også påskematen.

MøllerensDoblet salget ute i butikkene

Koronaviruset har gitt hektiske tider for leverandørene og resten av dagligvarebransjen. For Møllerens har mars vært dobbelt så stor som normalt.

Hansa Borg BryggerierStengte grenser gir økt Borg-salg i Østfold

Siden grensene stengte har Hansa Borg Bryggerier hatt en vekst i salget av Borg øl på rundt 40 prosent i Østfold, sammenlignet med samme periode i fjor.

Koronakrisen fører til økt etterspørsel etter gjær

Bakeaktiviteten i norske hjem har økt som følge av stengte skoler og barnehager. De siste tre ukene har etterspørselen etter gjær skutt i været, ifølge Orkla.

Tine trapper opp produksjonen

Tine opplever økt etterspørsel etter enkelte varer og trapper opp produksjonen i utvalgte kategorier.

Annonse
Annonse
Annonse