Leverandørnytt

I dag lanserer Nortura sin samfunnsrapport for 2019.

Dette preget året

I dag lanserer Nortura sin nye samfunnsrapport for 2019. Redusert matsvinn, mer miljøvennlig emballasje og enda flere nøkkelhullprodukter har preget året.

Publisert Sist oppdatert

I 2019 reduserte Nortura sitt matsvinn med 13 prosent, noe som tilsvarer 385.000 kilo mat. Dette gjør at Nortura ligger foran målene de har satt for å halvere deres del av matsvinnet innen 2030. Matsvinnet utgjør nå 0,86 prosent av deres produksjon.

– Vi er veldig stolte av at vi klarer å redusere matsvinnet hvert eneste år. Presisjon, gode rutiner og god planlegging er nøkkelen her, sier konseridirektør for kommunikasjon, bærekraft og samfunn, Ellen Flø Skagen i en pressemelding.

Emballasje og norsk fôr

Nortura har også investert i flere miljøvennlige emballasjeløsninger i året som har gått. Priors nye kyllingskåler består nå av hele 95 prosent resirkulert materiale fra plastflasker. Med det reduseres bruken av fossilt materiale i emballasjen tilsvarende CO2-utslipp på 2620 tonn CO2. Det sparer klimaet for nesten 10.000 turer med fly tur/retur Oslo – Paris. Nortura vil også ta bruk biogass fra husdyrgjødsel i transport og fabrikkdrift i årene fremover.

– Vi har satt oss som mål å være Norges mest bærekraftige matprodusent innen 2030. Vi kommer derfor også til å gå inn for høyere andel norsk fôr fremover for å sikre en mest mulig helnorsk verdikjede, sier Skagen.

Sunne produkter og god dyrevelferd

Nortura har ambisjoner om å bidra til en bedre folkehelse og gjorde flere grep for å gjøre produktene sunnere i 2019. Gjennom satsing på Go’ og mager-kategorien reduserte de fettmengden ut til forbruker med 20 tonn gjennom året. Nesten 30 prosent av produktene Nortura lanserte i 2019 var nøkkelhullmerket.

Det var stor oppmerksomhet om dyrevelferd i 2019, og Nortura utviklet nye dyrevelferdsprogrammer i løpet av året for å løfte holdningsarbeidet i næringen og sikre verktøy for å avdekke brudd på dyrevelferdsloven.

Powered by Labrador CMS