Annonse
Den nye emballasjen er ikke bare mer miljøvennlig, men også enklere å håndtere for deg som jobber i butikk.
Senior fagsjef emballasje i Nortura, Lisbeth Nilsen, og kategoridirektør Tore Torgersen er stolte av den nye emballasjen, som er intet mindre enn en verdensnyhet!
Joikakaker og Gilde Bog er velkjente produkter i dagligvarehyllene. Nortura har etterstrebet å gjøre pakningsdesignen så gjenkjennelig som mulig i den nye emballasjen.
Nortura

Går fra boks til kartong

Teknologien bak heter Tetra Recart og er utviklet av det svenske selskapet Tetra Pak. Nortura er første produsent i verden til å introdusere rene kjøttprodukter med denne emballasjen.

– Hvilke fordeler har en kartong sammenlignet med en metallboks?

– Mange, og særlig for miljøet. Dette fører til at vi kutter CO2-utslippene fra emballasjen med inntil 80 prosent, sier Lisbeth Nilsen, senior fagsjef emballasje i Nortura.

– Å gå over til kartong innebærer at vi får en helt annen fyllingsgrad. Tidligere lå fyllingsgraden for disse produktene på rundt 60 prosent, med ny emballasje ligger flere av dem på 98 prosent. Det betyr at vi transporterer langt mindre luft enn før. Det ser vi ikke minst på inntransporten av emballasje til oss, der vi sparer ni av ti lastebiler sammenlignet med i dag.

Konsernet har investert 50 millioner kroner i den nye pakketeknologien, som altså fører til at nesten fire millioner hermetikkbokser for langtidsholdbar mat nå byttes ut med kartong.

Også kjedenes engros- og distribusjonsselskaper vil nyte godt av en mer kompakt emballasje, i form av bedre fyllingsgrad. Det samme gjelder butikkene.

– Det er mye enklere å håndtere kartonger enn bokser. Vi har lagt dem i en praktisk D-pak, der man river av lokket og plasserer hele brettet i hyllene, forklarer Nilsen.

– Vi tror også at pakningsdesignet vil treffe forbrukerne godt, og formen gjør at vi får en penere facing, supplerer kategoridirektør Tore Torgersen.

– Joikakaker, Snurring, Gilde Bog og Kyllingskinke er produkter forbrukerne kjenner godt fra før, men det er vel behov for å gjøre dem oppmerksomme på at emballasjen er ny?

– Ja, jeg kan forsikre om at denne satsingen ledsages av en solid markedspakke i ulike mediekanaler. Vi har et langsiktig perspektiv på dette, forteller kategoridirektøren.

– Hvordan har kjedene reagert på nyheten?

– De har vært veldig begeistret! Vi har aldri fått så mange positive tilbakemeldinger på ny emballasje som nå, forteller Tore Torgersen, som nå er spent på hva forbrukerne vil si.

– Vi gjør jo en stor endring, men all erfaring på dette området viser at kundene foretrekker kartong når de først har vennet seg til den.

Og kanskje er det nettopp en ny og mer praktisk emballasje som skal til for å løfte salget. De to største boksproduktene, Joikakaker og Gilde Bog, har vært gjenstand for en relativt flat etterspørsel på de siste årene.

– Selv om det er veldig mange som er glade i disse produktene, er det ikke alle som synes det er helt «stuerent» å dra inn middagshermetikk på kjøkkenet. Når de kommer i kartong, blir terskelen kanskje litt lavere, tror Lisbeth Nilsen.

 

Annonse
Annonse