Leverandørnytt

Nortura vant frem i Næringslivets Konkurranseutvalg. Foto: Nortura

Nordfjord Kjøtt felt for å ha etterlignet emballasjen til Gilde-produkter

Nortura vant frem i Næringslivets konkurranseutvalg, som konkluderte med at etterligningshensikten var tydelig i saken.

Publisert Sist oppdatert

Næringslivets Konkurranseutvalg konkluderer med at Nordfjord Kjøtt har etterlignet emballasjen til Gilde karbonader og Gilde svenske kjøttboller. Nortura er glade for å få støtte av Næringslivets konkurranseutvalg.

– Både form og størrelse, farger, font og tekststørrelse, tekstplassering og plassering av fotografier er påfallende likt. I dagligvaremarkedet tas det raske kjøpsbeslutninger og da er det fort gjort å ta feil, sier merkevaredirektør i Nortura, Nina Rishovd Stavenæs til Norturas medlemsside.

Nordfjord Kjøtt bestred imidlertid at emballasjene er etterligninger av Norturas produkter, og mener at det ikke foreligger rettsstridige likhetstrekk.

«Norturas emballasje er ikke spesielt original, med standardiserte bilder av produktene og fargebruk som går igjen hos nærmest samtlige produsenter. Nordfjords emballasjer er ikke etterligninger, og det foreligger ingen «urimelig utnyttelse» Det er begrensede variasjonsmuligheter på etiketter og emballasje, det foreligger ikke fare for forveksling», svarte Nordfjord Kjøtt, som er gjengitt i DN.

Nå forventer Nortura at Nordfjord endrer sitt design.

– Dette vil vi følge opp, sier Stavenæs.

Powered by Labrador CMS