Leverandørnytt

Bacon-nyheter med 70 prosent mindre fett.

Nortura øker andelen nøkkelhullsprodukter

I 2019 var over 18 prosent av Gildes og Priors totale salgsvolum nøkkelhullsprodukter. Nå lanseres magrere alternativer i baconhylla.

Publisert Sist oppdatert

I Nortura pågår et kontinuerlig arbeid med å utvikle sunnere produkter. Sist ut er Prior kyllingbacon og Gilde Go&Mager bacon.

– Salget av bacon har økt over tid, også i denne spesielle tiden hvor vi lager mer mat hjemme. Så vi er glade for å lansere noen magrere alternativer akkurat nå, sier konserndirektør for Nortura salg, kategori og marked, Petter Brinchmann i en pressemelding.

70 mindre fett

Nyhetene kommer i tillegg til eksisterende Prior kalkunbacon som har blitt et populært produkt med en betydelig salgsvekst det siste året. De tre bacon-alternativene inneholder alle 70 prosent mindre fett enn vanlig bacon av svin, og de er nøkkelhullsmerket.

– Nye Prior Kyllingbacon har tynnere skiver enn kalkunbaconet, og for de som foretrekker bacon av svin, håper vi at Gilde Go&Mager vil falle i smak. Noen husker kanskje at vi solgte et magert bacon av svin noen år tilbake, men dette er et helt nytt og bedre produkt, sier Brinchmann.

Over målsetting for nøkkelhull

I 2019 utgjorde produkter med nøkkelhull 11 prosent av totalt antall produkter og 18,7 prosent av totalt salgsvolum for Norturas merkevarer. Dette var over målsettingen for 2019 som var på 15 prosent. Egg kan ikke nøkkelhullsmerkes og er derfor ikke tatt med i beregningene.

Merkevaredirektør i Nortura, Nina Rishovd Stavenæs, er fornøyd med at hele 28 prosent av fjorårets nylanseringer var nøkkelhullsmerket.

– Vi tar folkehelsa på alvor og støtter opp om myndighetenes ønske om å redusere mettet fett og salt i befolkningen. Derfor har vi satset på å utvikle flere nøkkelhullprodukter, sier hun i en melding.

Mer fett skal bort

Selv om nøkkelhullsmålet er nådd, er det fortsatt mye fett som skal reduseres før Nortura ser seg fornøyde.

– Innen 2025 har vi satt oss mål om å redusere fettnivået fra dyrene med 5 prosent, og ta ut 604 tonn mettet fett fra våre produkter. I tillegg må vi selvsagt jobbe for å opprettholde den høye andelen nøkkelhullsprodukter som vi også ønsker å øke ytterligere, sier Stavenæs.

Powered by Labrador CMS