Leverandørnytt

I Norge er det blant annet Collett som først tar steget over til nye emballasjen. Variantene kommer på markedet i disse dager.

Orklas kosttilskudd kommer i ny emballasje

Stadig flere forbrukere vil ta bærekraftige valg i hverdagen. Nå skal mer enn 180 produkter gå over til ny emballasje, sier Line Berg Dørum i Orkla Health.

Publisert Sist oppdatert

– Ved å bruke resirkulert plast i emballasjen, bidrar vi til en sirkulær økonomi. Emballasje er dessuten et område hvor forbrukerne føler de kan gjøre en aktiv og helt konkret forskjell for miljøet. Da må vi hjelpe dem med det, sier Berg Dørum i en pressemelding.

I 2019 kom Møller’s Den Originale i ny boks av resirkulert plast. Det ga en årlig reduksjon av bruk av jomfruelig plast på 20 tonn. Ved at plasten i boksen er tynnere enn før, forbrukes i tillegg 5,4 tonn mindre plast hvert år.

Nå står flere av produktene som produseres ved Orklas fabrikk i Danmark for tur. I alt 20 merker fordelt på 180 varianter i åtte land skal nå over på den nye emballasjen. Dette tilsvarer 7,2 millioner forpakninger i året. Overgangen vil skje i perioden fra nå og frem til slutten av 2021.

– Jeg tør påstå at vi med denne innovasjonen skal sette en helt ny standard for bærekraftig emballasje innen kategorien kosttilskudd, sier Berg Dørum

I Norge er det Collett og Gevita som først tar steget over til nye emballasjen. I alt 20 varianter kommer på markedet i disse dager. I løpet av 2021 følger Vitaplex etter. Dette tilsvarer rundt 1,5 millioner bokser i resirkulert plast i året.

De nye boksene er firkantet og er designet slik for å øke fyllingsgraden i kartong og på pall og dermed frakte mindre luft rundt på veiene. Fyllingsgraden i selve produktet er også økt betraktelig for både Gevita og Collett. Dette reduserer produktenes miljøavtrykk ytterligere.

Powered by Labrador CMS