Leverandørnytt

Markeds- og innovasjonsdirektør Aina Hagen i Lantmännen Unibake – selskapet bak Hatting – avgir et løfte til planeten om å bidra til en sirkulær plastøkonomi gjennom Plastløftet. Foto: Esten Borgos/Lantmännen Unibake

Hatting tar Plastløftet og kutter 18 tonn plast i fryseren

Ved å gjøre posene med rundstykker, pitabrød og andre frosne produkter tynnere, reduserer Hatting bruken av plast med nesten 18 tonn. Samtidig tar de Plastløftet sammen med Grønt Punkt Norge.

Publisert Sist oppdatert

Du kan ikke se det med det blotte øye, men Hatting-posene du finner i frysedisken i butikken i dag, er tynnere enn de du fant der i fjor. Den minimale justeringen på 0.005 millimeter i plastfolietykkelse reduserer plastforbruket med nesten 18 tonn.

– Justeringen kan virke ubetydelig, men siden vi selger millioner av poser hvert år, betyr det at vi bruker vesentlig mindre folie. Dette tilsvarer faktisk så mye plast at det ville dekket 65 fotballbaner, sier markedssjef i Hatting, Elin Renbjør i en pressemelding.

Plast gir holdbarhet

Plastemballasje er ifølge Hatting nødvendig for å sikre trygge og holdbare produkter. Totalt bruker de rundt 230 tonn plast hvert år, men jobber kontinuerlig for å unngå unødvendig bruk og finne mer miljøvennlige løsninger.

– Vi jobber med bærekraft i hele verdikjeden og har siden 2018 gjort en rekke tiltak for å redusere bruken av plast. Posene i Grovbakst-serien er blant annet gjort lavere for å begrense luft i posen. Samtidig har vi optimalisert pose- og kartongstørrelser for best å kunne utnytte plassen på lastebilene. Slik reduserer vi også CO2-utslipp, sier Renbjør.

Plastposene til alle pølse- og hamburgerbrødene som selges hos Rema 1000 ble i 2019 gjort tynnere og mindre. Det ga en årlig plastbesparelse på 17 tonn.

– Grepene vi har tatt siden 2018 har redusert plastbruk til emballasje med 38 tonn. I tillegg har vi spart 25 tonn ved å erstatte strekkfolien rundt pallene med tynnere og mer elastisk film. På toppen av det hele har vi innført 100 prosent resirkulerbare poser slik at det er enkelt for kundene våre å bidra til en sirkulær plastøkonomi, sier Renbjør.

Plastløftet forplikter

Nå avgir Lantmännen Unibake Norge – selskapet bak merkevaren Hatting – et løfte til planeten om å bidra til en sirkulær plastøkonomi.

– Vi er stolte av å ha tatt Plastløftet i regi av Grønt Punkt Norge som drifter retursystemet for emballasje. Dette forplikter oss til å fortsette å ta miljøansvar og danner et bakteppe for arbeidet vi gjør for å begrense unødvendig bruk av plast, sier Aina Hagen, markeds- og innovasjonsdirektør i Lantmännen Unibake.

Alle bedrifter som avgir Plastløftet, forplikter seg til å sette mål om å redusere unødvendig bruk av plast, designe for gjenvinning og øke bruken av resirkulert materiale.

Siden lanseringen av Plastløftet i januar 2019 har en rekke store og mindre norske bedrifter forpliktet seg til å redusere bruk av plast. Bare i 2020 tok 80 bedrifter Plastløftet.
Initiativet støtter opp om EU-målene om at 55 prosent av all plast skal gjenvinnes innen 2030. Nettverket er også en arena for kunnskapsdeling, både mellom og på tvers av bransjer.

Powered by Labrador CMS