Leverandørnytt

Investerer 11 milliarder i bærekraftig kaffeproduksjon

Nestlé investerer 11 milliarder kroner i Nescafé Plan 2030 for å bidra til å drive frem regenerativt landbruk, redusere klimagassutslipp og styrke bønders levebrød.

Publisert Sist oppdatert

­Nescafé, Nestlés største kaffemerke, presenterer i dag en omfattende plan for å bidra til å gjøre kaffedyrking mer bærekraftig: Nescafé Plan 2030.

Merket samarbeider med kaffebønder for å hjelpe dem i overgangen til regenerativt landbruk samtidig som det viderefører arbeidet som er gjort gjennom Nescafé Plan det siste tiåret.

Merket investerer over én milliard sveitsiske franc, tilsvarende 11 milliarder kroner, innen 2030, i programmet. Investeringen understøttes av Nestlés allerede eksisterende økonomiske støtte til regenerativt landbruk, i tråd med konsernets forpliktelse til å akselerere overgangen til et regenerativt matsystem og ambisjon om å oppnå netto nullutslipp.

– Klimaendringer setter kaffedyrkende regioner under press, sier David Rennie, leder for Nestlé Coffee Brands, i en pressemelding.

– Med ti års erfaring fra Nescafé Plan akselererer vi nå arbeidet vårt for å hjelpe til med å bekjempe klimaendringer og møte sosiale og økonomiske utfordringer i Nescafé-verdikjedene."

Temperaturstigning vil trolig redusere landarealet som er egnet for dyrking av kaffe med opptil 50 prosent innen 2050. Samtidig er rundt 125 millioner mennesker avhengig av kaffe som levebrød og anslagsvis 80 prosent av familiene involvert lever rundt eller under fattigdomsgrensen. Defor mener Nestlé at det må handles nå for å sikre bærekraftig kaffe på lengre sikt.

– Som verdens ledende kaffemerke har Nescafé som mål å ha en reell innvirkning på kaffedyrking globalt. Vi vil at kaffebønder skal ha et godt liv samtidig som at kaffe skal ha en positiv innvirkning på miljøet. Våre handlinger kan bidra til å drive endring i hele kaffeindustrien, uttaler Philipp Navratil, leder for Nestlés kaffestrategiske forretningsenhet.

Powered by Labrador CMS