Leverandørnytt

Klippet snoren til nye Q Innovasjonshus

Mette Havre og Hanne Stedje har begge bidratt med engasjement og idéer til nye Q-produkter. Fredag fikk de æren av å åpne det nye meieriet.

Publisert Sist oppdatert

— Jeg forventer at et innovasjonshus har bærekraft som fokus. At man er i forkant når det gjelder klima og miljø, men også samfunnsansvar, sier Mette Havre i en pressemelding fra Q.

Det var hun som i 2017 utfordret Q til å endre datomerkingen på Q-melken til «best før, men ikke dårlig etter».

— For meg er det viktig at Q fortsetter å kjempe for mangfold og valgfrihet i butikkhyller over hele landet. Jeg var med på å utvikle og lansere en youghurtgrøt som aldri ble tilgjengelig i min bygd. Vi forbrukere vil være med å bestemme, uansett hvor vi er i landet, sier Hanne Stedje, som er fra Årdalstangen.

Foto — Det har vært kjekt, men også ekstremt utfordrende å bygge meieri midt under en pandemi, sier Q-sjef Kristine Aasheim.

Det nye meieriet representerer en total investering på 850 millioner kroner. Beslutningen om at Q-Meieriene på Jæren skulle bygges ut ble tatt 30. april 2019. Målet var å få mer plass til å håndtere flere Q-produkter. Det er også her Q-sjefen Kristine Aasheim har sitt fokus i dag.

—Vi er utfordreren som sammen med Q-fansen finner nye måter å gjøre ting på. Det skal vi fortsette med her i det nye innovasjonshuset. Vi har over 3600 forbrukeridéer i idébanken og mulighetene er uendelige. Q har alltid vært, og skal fortsatt være, en del av løsningen for norsk melkeproduksjon gjennom å utfordre og sikre nyskapning i et marked med store innovasjonsmuligheter, proklamerer Aasheim.

Hun forteller at i 2021 var produksjonsvolumet gjennom anlegget på 95 millioner liter melk fra 12 700 kuer. Når det nye meieriet kommer i full drift, vil produksjonskapasiteten kunne øke til om lag 150 millioner liter, tilsvarende melk fra 7300 flere kuer.

— Det har vært kjekt, men også ekstremt utfordrende å bygge meieri midt under en pandemi. Vi er på en spennende utviklings- og læringsreise med dette nye anlegget. Nå kjører vi i gang melkelinje etter melkelinje for å sikre kvalitet og stabilitet.

Det 11.000 kvadratmeter store bygget skal etter planen være i full drift i løpet av måneden, og til høsten kommer det ifølge Q-sjefen «en bølge av nye innovasjoner».

— Neste greie fra oss blir å utvide holdbarheten på Q-melken til 22 dager, i tillegg har vi akkurat lansert Q-Kefir. Til høsten blir det flere nye forbrukerdrevne innovasjoner, blant annet nye Skyr®-produkter og andre syrnede melkeprodukter.

Utbyggingen er ifølge styreleder i Kavli Holding, Finn Jebsen, den største investeringen i Kavli-konsernets 130 år lange historie.

— Satsingen er et uttrykk for fremtidstro. Vi tror på det norske hvite gullet, vi tror på våre melkebønders evne til å levere førsteklasses melk, vi tror på at våre kunder fortsatt vil satse på en innovativ utfordrer og ikke minst tror vi at forbrukerne vil heie oss frem og gi oss vekst.

Powered by Labrador CMS