Leverandørnytt
Q-Meieriene målsetter seg å være klimapositiv i 2030 – nå ryker målevinduet
Q-Meieriene setter som mål å bli klimapositiv innen 2030. I år fjerner Q-Meieriene 300 tonn plast fra sine produkter. Det første som ryker er målevinduet på Q-melken.
– Ambisjonen vår er at jo mer du drikker eller spiser av Q-Meierienes produkter, desto bedre skal klodens klima bli, sier administrerende direktør Bent Myrdahl i Q-Meieriene.
Åpen og ærlig
Q-sjefen forteller at totalt estimert klimaavtrykk i verdikjeden fra Q-bonden og frem til forbruker er 161.891 tonn CO2 ekvivalenter. Et klimaavtrykk som ligger omtrent på gjennomsnittet av meierier med et sortiment som det Q-Meieriene har.
– Vi har etablert et startpunkt og nå jobber vi systematisk med tiltak fra melkeprodusent og frem til forbruker. For oss handler det om å være åpen og ærlig på hvor vi står og hvilken plan vi har for å bli klimapositiv i 2030.
– Alle våre fremtidige valg, også innovasjoner, skal bidra til å redusere vårt klimaavtrykk. At vi nå fjerner målevinduet på over 70 millioner melkekartonger er startskuddet for mange.
Balansekunst
Siden 2008 har Q sin 1-liters melkekartong hatt et målevindu.
– Forbrukerne krever at vi gjør alt vi kan for å kutte utslipp. Samtidig vet vi at mange synes målevinduet er genialt og bruker det aktivt i hverdagen. Det er en balansekunst der vi må veie ulike hensyn opp mot hverandre, sier Myrdahl.
I sitt månedlige nettmøte i oktober 2019 spurte Q-sjefen forbrukerne rett ut: Hvordan ser den ultimate emballasjen ut og hva er den laget av?
– Forbrukerne gav tydelig tilbakemelding om at klima vinner over vindu. Et lite målevindu på kartongen kan virke beskjedent, men totalt betyr det at 18 tonn plast kan fjernes.
Samtidig erstatter Q-Meieriene alle sine eksisterende melkekartonger med kartonger som er laget av plantebaserte og fornybare materialer.
– Vi går steg for steg gjennom alle våre produkter for å erstatte emballasje som ikke er gjenvinnbar. Å introdusere 100 prosent fornybar melkekartong og kork, er et viktig løft for vår reise mot å bli klimapositiv i 2030.