Annonse
Utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge har ledet utviklingen av gjenvinningskalkulatoren. Nå kan ikke bedrifter skylde på manglende kunnskap når det kommer til utvikling av bærekraftig emballasje. Foto: Grønt Punkt Norge
Utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge har ledet utviklingen av gjenvinningskalkulatoren. Nå kan ikke bedrifter skylde på manglende kunnskap når det kommer til utvikling av bærekraftig emballasje.    Foto: Grønt Punkt Norge

Grønt Punkt lanserer unik gjenvinningskalkulator

Derfor har de utviklet gjenvinningskalkulatoren som lanseres i dag.

De siste årene har Grønt Punkt Norge i stadig økende grad hjulpet norske vareprodusenter og importører med å velge bærekraftig emballasje som er godt egnet for gjenvinning. Til tross for at mange setter dette høyt på agendaen, har det siste året vist at det fortsatt er et stort forbedringspotensial, skriver selskapet i en pressemelding.

– Der det finnes gjenvinnbare alternativer er det nå ingen unnskyldning for å velge dårlig emballasje. Gjenvinningkalkulatoren er et verktøy som gjør det enkelt å designe emballasje som kan resirkuleres og bli til noe nytt, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge.

Produsentene sitt ansvar

Returselskapet Grønt Punkt Norge har i dag 6.600 medlemsbedrifter og sørget i 2019 for at nærmere 30.000 tonn plastemballasje fra norske hjem ble resirkulert. Alle som selger produkter med emballasje er forpliktet til å være medlem i et godkjent returselskap, og gjennom det betale for innsamling og gjenvinning.

– Lenge har emballasje handlet om kult design som sørger for mest mulig salg. Nå ser vi et klart skille og mange er opptatt av at emballasje skal være bærekraftig og gjenvinnbar, i tillegg til å ta godt vare på innholdet, sier Daae.

– Og forbrukeren forventer det også, legger han til.

Eneste i Europa

Målet med kalkulatoren er å skape en felles standard for gjenvinnbar emballasje og hjelpe våre medlemsbedrifter som ikke har gjenvinningskompetanse internt.

– Så langt vi kjenner til finnes det ikke lignende verktøy som viser gjenvinnbarhet like presist for alle emballasjematerialer. Det gir norske produsenter en unik mulighet til å være i første rekke når det kommer til å produsere bedre og mer bærekraftig emballasje, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

Returselskapet er overbevist om at kalkulatoren vil bidra til at langt mer av emballasjen som selges i norske butikker lar seg resirkulere. Noe som er viktig for å nå nye gjenvinningsmål.

– Samtidig skal vi huske at emballasjens viktigste egenskap er å beskytte produktet. Av og til må gjenvinnbarheten til emballasjen gå på bekostning av matsikkerhet og krav til holdbarhet. Enkelte matvarer trenger barrierer som ikke er forenlig med gjenvinnbarhet, sier utviklingssjef Johannes Daae.

Slik virker den

Gjenvinningskalkulatoren gir svar på hvor lett det er å resirkulere emballasjen. Foto: Grønt Punkt Norge
Gjenvinningskalkulatoren gir svar på hvor lett det er å resirkulere emballasjen. Foto: Grønt Punkt Norge  
  • Gjenvinningskalkulatoren beregner plast- og kartongemballasje i tillegg til bølgepapp, glass-, og metall.

  • I kalkulatoren legger produsentene inn informasjon om materialvalg for ulike deler av emballasjen som etiketten, barrierer, lokk og lim. Fortløpende får emballasjen en vurdering på hvor gjenvinnbar den er.

  • Kalkulatoren er et verktøy forbeholdt medlemmer i Grønt Punkt Norge.

 

Annonse
Annonse