Nyheter

Grønt Punkt Norge og SmartRetur inngår samarbeid om rapportering av trepaller. Foto: Grønt Punkt Norge, Beathe Schieldrop

Grønt Punkt Norge og SmartRetur med returordning for trevirke

Veldig mye trevirke har manglet sporing av sitt kretsløp, men nå inngår Grønt Punkt Norge og landets største aktør innen returlogistikk av paller, SmartRetur, et strategisk samarbeid.

Publisert Sist oppdatert

Samarbeidet innebærer at Grønt Punkt Norge fra og med i år vil rapportere materialgjenvinning av lastebærere av tre, på vegne av alle sine medlemmer som benytter SmartReturs system.

For norske bedrifter som tar sitt produsentansvar hos Grønt Punkt Norge, betyr dette at de kollektivt gjør rede for sitt trevirke, og dermed oppfyller det myndighetskrav rundt bruk og gjenbruk av trevirke som for mange er ukjent.

Norge er et importland der store deler av varehandelen importerer mange forskjellige typer trepaller, som bare i varierende grad blir gjort rede for i det videre kretsløpet. En aktør som har hatt suksess med å forvalte emballasje av trevirke som en verdi på vegne av store aktører innen varehandel og logistikk, er SmartRetur.

– Vi ser stadig etter nye og bedre løsninger som vil gjøre at våre medlemmer tar bredere miljøansvar og samtidig sparer penger med gjenbruk, og med SmartReturs kapasitet, erfaring og fokus, er dette et godt valg for medlemmene, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge i en pressemelding.

Ambisjonen er å tilby et landsdekkende nettverk med nnlevering og henting av lastebærere i tre. Dette vil gi et system med en kombinasjon av fysisk nettverk og reparasjon, og et digitalt register som holder orden på saldo og rapportering. På den måten blir det enklere og billigere for norske bedrifter å returnere, enn å kaste.

– Vår forretningside er å levere smarte løsninger for kundene og miljøet, så dette er en naturlig konsekvens av å være fremoverlent. Grønt Punkt Norge har verdifull erfaring med returordninger for andre emballasjetyper fra næringslivet, så det var helt naturlig for oss å gjøre dette sammen med dem, sier konsernsjef Søren Eriksen i SmartRetur.

SmartRetur er et norskeid selskap med virksomheter i Norge, Sverige og Danmark, og er markedsledende på returlogistikk av trepaller i Skandinavia hvor 9 millioner enheter går gjennom deres system årlig. De skal fysisk hjelpe bedriftene med innsamling og dermed gjenbruk og foredling, slik at Grønt Punkt Norge på vegne av de enkelte bedriftene kan rapportere på satte myndighetskrav. For har man ikke lagt et skikkelig system som fundament, blir det ofte dyrt å improvisere eller sette opp raske løsninger for å svare på disse kravene.

– Dette er stort skritt fremover for miljøet og for en mer effektiv logistikk for norske bedrifter. Og det som er bra for våre medlemsbedrifter, skal også være bra for miljøet, mener Røine.

Powered by Labrador CMS