Nyheter

Halvdan Sivertsen reagerer på Odd Reitans bruk av «Kjærlighetsvisa»

Halvdan Sivertsen reagerer på at dagligvarekjeden brukte Kjærlighetsvisa under en butikkåpning i oktober.

Publisert Sist oppdatert

I 1979 sang den folkekjære artisten seg inn i nordmenns hjerter med «Kjærlighetsvisa». Siden har Sivertsen fått mange forespørsler om å bruke sangen i reklamer, men har takket nei hver gang. Det var derfor overraskende for artisten da han kunne lese i E24 at Rema 1000 hadde brukt sangen under åpningen av sin tusende butikk i forrige uke.

På åpningen deltok både Rema 1000-grunnlegger Odd Reitan og sønnen Ole Robert Reitan.

– Privat må man kunne gjøre hva man vil. Det finnes massevis av rare versjoner i norske hjem, men at en seriøs næringslivsaktør misbruker andres verk. Da kan man forlange en unnskyldning, sier Sivertsen til Dagens Næringsliv.

Saken har en forhistorie. For mange år siden ble han spurt av Odd Reitan om å opptre på en jubileumsforestilling i Trondheim. Reitan ville komme inn på scenen mens Sivertsen fremførte Kjærlighetsvisa, og sammen skulle de synge Rema-sangen med Kjærlighetsvisa som melodi. Da Sivertsen nektet å være med på denne dealen, ble de enige om at han ikke skulle opptre likevel. Men Reitan hadde likevel fremført Sivertsens sang med egen tekst – og skyldt på at Sivertsen var blitt syk.

Siden har ikke artisten fra Bodø tenkt på hendelsen.

– Siden han er en seriøs aktør, vil jeg gjerne ha en unnskyldning. En løfte om at det ikke skal skje flere ganger, og siden Rema 1000 er en stor aktør innenfor plastforsøpling, ønsker jeg at de skal betale én million kroner til tv-aksjonen i år. Da kan vi være bestevenner, sier Halvdan Sivertsen til avisen. Han understreker at dette ikke handler om at han er sur for å ha gått glipp av reklameinntekter.

Til DN beklager Berit Hvalryg i Reitangruppen at sangen er spilt fra en trailer utenfor en butikkåpning. Hun lover også at det ikke skal skje igjen.

Rema 1000 opplyser på sine hjemmesider at dagligvarekjedens butikker har opprettet digitale bøsser til årets tv-aksjon. I tillegg gir kjeden 300.000 kroner til saken. Narvesen deltar også.

Powered by Labrador CMS