Nyheter

Austevoll Seaweed Farm tildeles DOGA-merket for den visuelle identiteten til Flyt Seaweed. Holmen Crisp mottar DOGA-merket på onsdag for melserien Jytte. Foto: Sigve Aspelund

Hyller glutenfritt mel og spiselig tang

Holmen Crisp har skapt en serie med glutenfritt mel som er både nostalgisk og moderne. Austevoll Seaweed Farm har utviklet fire tangprodukter til middagsbordet. Nå mottar de DOGA-merket.

Publisert Sist oppdatert

Utmerkelsen blir delt ut onsdag 22. januar på DOGA-dagen 2020 i Oslo. Austevoll Seaweed Farm er også nominert til hovedprisen, DOGA Hedersmerket, som deles ut senere på ettermiddagen.

– DOGA-merket for design og arkitektur løfter fram de beste prosjektene og viser hvordan design og arkitektur bidrar til innovasjon og verdiskaping i Norge, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Roser prosjektene

Administrerende direktør Tor Inge Hjemdal i Design og arkitektur Norge (DOGA), påpeker at DOGA-merket er den største og viktigste tverrfaglige prisen som deles ut til design- og arkitekturprosjekter i Norge. Han forteller at kriteriene for å få merket er strenge, og roser de to prosjektene fra dagligvarebransjen.

– I butikkhyllene er design viktig for å skille seg ut. Både Holmen Crisp og Austevoll Seaweed Farm viser at de ikke er redde for å bryte med konvensjonene for å friste kundene til å prøve deres produkter, sier Hjemdal.

Glutenfritt kan være spennende

Den familieeide møllen Holmen Crisp på Toten har solgt glutenfritt mel under merkenavnet Jytte siden 80-tallet.

– Det er flott at Jytte tar en så tydelig posisjon og dyrker frem et helt nytt uttrykk i kategorien. Det er både modig og innsiktsfullt å bruke illustrasjon som det bærende elementet – det gir alle de riktige assosiasjonene med tanke på at Jytte er en småskalabedrift med lokal tilhørighet på Toten,» står det i jurykjennelsen, er juryens begrunnelse.

Tang på middagsbordet

Austevoll Seaweed Farm er en av Norges første tangdyrkere. Sammen med mesterkokk og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen har de utviklet fire forskjellige tangprodukter.

Juryen mener designkonseptet bak Flyt Seaweed er tidløst, helhetlig og nyskapende, og legger til at det er forfriskende med et norsk eksportprodukt som verken støtter seg på troll eller midnattssol.

– Designerne har så å si dykket ned i tareskogen for å høste inspirasjon, og har kommet opp med et tidstypisk og organisk designkonsept som også er god historiefortelling. Konseptet holder et høyt estetisk nivå; det er hardt og renskåret, men samtidig vennlig og appetittvekkende,» står det i jurykjennelsen.

(Pressenytt)

Powered by Labrador CMS