76 prosent av norske forbrukere sier de har blitt mer tilbøyelige til å handle i sitt nærmiljø etter nedstengingen, viser en undersøkelse fra Mastercard.

Nyheter

Korona har ført til lokalt næringslivsløft

Nordmenn handler mer lokalt etter nedstengingen, viser en undersøkelse fra Mastercard.

Publisert Sist oppdatert

Koronakrisen har vært en stor påkjenning for norsk næringsliv. Men en fersk undersøkelse fra Mastercard viser at krisen også har fått nordmenn til å støtte mer opp om lokale forhandlere.

– Små virksomheter er ryggraden i økonomien. Når folk igjen begynner å handle lokalt, gjenoppdager de en skog av flotte, varierte og unike små virksomheter. Vi oppfordrer alle til å handle lokalt og løfte frem lokale helter. Gjenreisingen av økonomien begynner på dørterskelen din, sier Mark Barnett, Europa-president i Mastercard i en pressemelding.

76 prosent av norske forbrukere sier de har blitt mer tilbøyelige til å handle i sitt nærmiljø etter nedstengingen, viser undersøkelsen fra Mastercard. 78 prosent svarte de har satt mer pris på lokale butikker.

54 prosent svarte at de handler lokalt for å hjelpe lokalsamfunnet med å komme seg på beina igjen. 66 prosent svarte at de foretrekker å kjøpe av noen de kjenner, og 76 prosent stoler på anbefalingene fra lokale forhandlere. 28 prosent svarte at de har fått et nytt forhold til lokale forhandlere og uavhengige butikker etter nedstengingen.

Powered by Labrador CMS