Nyheter

Gunvar L. Wie tror på varig onlineeffekt i Sør-Korea. Foto: Norges sjømatråd

Koronafrykt boostet nettsalget av norsk sjømat i Sør-Korea

Av frykt for koronasmitte kjøper stadig flere koreanere maten sin online. Det har boostet nettsalget av fersk norsk laks og makrell.

Publisert Sist oppdatert

Sør-Korea, med sine 52 millioner innbyggere, var et av de første landene utenfor Kina som ble hardest rammet av koronaviruset. I årets første måneder stengte landet ned, og med det også restauranter og butikker. Det medførte en kraftig økning av online-handel, spesielt for matvarer inkludert sjømat.

Nå har virusspredningen flatet ut, og landet er i ferd med å gjenåpnes.

– Vi ser likevel at økningen i nettsalget vedvarer også nå når matbutikkene har åpnet igjen, sier Gunvar L. Wie i en pressemelding, som er Sjømatrådets fiskeriutsending i Sør-Korea og Japan.

Økte med mer enn 2000 prosent

Ifølge statistikk fra sørkoreansk dagligvarehandel startet økningen i online-salget tydelig i løpet av årets to første måneder, da koronaviruset herjet som verst. Shinsegae, et av landets største handelshus meldte at salget av ferske matvarer online økte med 378 prosent i januar og februar, sammenlignet med samme periode i fjor. Deres søsterselskap SSG.com meldte at salget av sjømat øket med hele 188 prosent i samme periode. I tillegg rapporterte onlineversjonen av landets nest største supermarked, Lotte.com, om en økning i salget av norsk fersk laks på hele 2680 prosent. Flere andre store dagligvarekjeder opplevde liknende tendenser, også for annen sjømat som norsk makrell.

Laks og makrell utgjør hovedvekten av norsk sjømateksport til Sør-Korea som i fjor var på nesten tre milliarder kroner.

– Norsk atlantisk laks har over 80 prosent markedsandel i Sør-Korea, og i kategorien fersk laks har Norge nesten hele markedet. Normalt sett selges og spises det aller meste av laksen på restauranter, men nå ser vi en tydelig dreining i konsummarkedet der stadig flere bestiller maten sin på nettet og spiser den hjemme: Laksesalget til hotell- og restaurantbransjen går ned mens dagligvarehandelens nettsalg fortsetter å øke kraftig, sier Wie.

Sjømat og helse selger

De sørkoreanske dagligvarekjedene rapporterer om at det spesielt er salget av sunne matvarer som øker på nett. De viser til at folk er mer opptatt av å spise mat de mener er bra for helsen og immunsystemet - som fisk, frukt og grønt, og at konsumentene i enda større grad er opptatt av at maten de spiser er trygg.

– Det kan være noe av forklaringen på at onlinesalget av nettopp norsk fisk har tatt av. Sørkoreanerne er svært opptatt av mattrygghet, og forbinder norsk sjømat som trygg å spise. Preferansen for norsk sjømat er nesten like stor som preferansen for deres egen, noe som er ganske uvanlig: Folk i de aller fleste land foretrekker mat produsert i eget hjemland, forteller Wie.

Powered by Labrador CMS