Annonse
Rema 1000

– Løft poser i stedet for vekter

«En del mennesker i karantene og risikogrupper kan ikke gå ut for å handle. Samtidig er treningssentrene i landet stengt. Hva med å hjelpe de som ikke får handlet, og samtidig mosjonere litt i samme slengen?» er oppfordringen fra Rema 1000.

Nytt samarbeid

For aller første gang har Rema 1000 valgt å co-brande med Finn.no, som tilbyr «Koronahjelp» i en egen fane. «Dersom du ønsker å bidra til den store dugnaden er det flere måter å gjøre det på. Ta kontakt med de rundt deg og gi beskjed om at du er tilgjengelig hvis det trengs.
Du kan og legge ut en annonse i Finn.no sin nye kategori «Koronahjelp». Her kan du tilby hjelp til mennesker i ditt nærområde. Områder du kan hjelpe med er innkjøp, hundelufting, hente saker, digital undervisning, noen å prate med eller utlån av parkeringsplass», skriver Rema 1000 på sin hjemmeside.
– Finn.no opprettet et eget samlested, og vi følte at det ble helt riktig å co-brande med dem. Det er positivt, konkret og vi vet at tilbudene som legges ut der blir kvalitetssikret, sier mediesjef Tommy Majdek i Rema 1000 til Dagligvarehandelen.
– Vi har aldri gjort noe liknende før, men har alle et felles samfunnsansvar og må ta ansvar i fellesskap – uavhengig av merkevarer. Det viktigste nå er å hjelpe dem som har det vanskelig, sier Majdek. Han understreker at det ikke er noen penger involvert for noen av partene i dette samarbeidet.

Travle tider i butikk

Mediesjefen har ikke oversikt over Rema-ansatte som nå har tilbudt seg å bære poser i stedet for vekter eller gjøre andre tjenester under koronakrisen. Men han forteller om et stort engasjement i organisasjonen, og at noen kjøpmenn nå for eksempel har begynt å kjøre ut mat til kundene sine.
– Ansatte hjelper også til det går. Men i rettferdighetens navn må jeg understreke at ikke alle har mulighet til å hjelpe til ekstra. Det er jo sprengt kapasitet i butikkene. Spiriten er veldig god hos alle i butikk. De gjør sitt ytterste, og mange står på natt og dag for å fylle på butikken.

– Har gitt bransjen et løft

Selv om dagligvarebransjen er utsatt med hensyn til smitte, er det veldig få som oppgir at de er redde.
– «Vi er her for kundene», sier de. Vi har jo også satt inn mange tiltak, som plexiglass og plakater. Folk holder faktisk avstand og respekterer påleggene, er Majdeks inntrykk.
– Det er en krevende situasjon for alle butikkene, men kampanjen om å holde avstand og at det er varer nok til alle har vist seg å ha effekt. Vi ser ikke lenger hamstretendenser, problemet er at vi ikke rekker å fylle opp hele tiden. Vi ser også at kundene sprer handelen mer. Og de handler sjeldnere og litt mer, forteller han.
– Dette har gitt dagligvarebransjen et løft når det gjelder hvordan folk ser på de som jobber i butikk. Det er en helt annen tone enn før. Vi gjør en jobb som betyr mye for samfunnet, og alle hverdagsheltene som står på hver dag blir nå satt pris på. Det var på høy tid. Yrkesstoltheten har gått kraftig opp, det er jeg veldig, veldig glad for!

– Positiv drahjelp

Koronahjelp på Finn.no ble lansert torsdag 19. mars. Etter 10 dager hadde de nesten en million sidevisninger og over 550 aktive annonser fra mennesker som tilbød sine tjenester. Man kan også legge inn annonse hvis man trenger hjelp til noe.
– Vi har fått kjempegod respons på folk som tilbyr seg hjelp, og brukerne er veldig positive. Mange har lyst til å hjelpe, men vet ikke helt hvordan. Det er stor dugnadsånd i landet nå, konstaterer kommunikasjonsrådgiver Adéle Cappelen Blystad i Finn.no.
– Rema 1000 har valgt å sende folk som vil hjelpe inn til dere. Hva synes dere om det?
– At Rema 1000 ønsker å bidra og promoterer Koronahjelp, er positivt og veldig bra. Det er kjempefint med alle som bidrar kollektivt nå. Vårt mål med dette er ikke å få trafikk til Finn.no, men at folk kan hjelpe hverandre, sier Cappelen Blystad.
– Det at to sterke merkevarer støtter hverandre og bidrar til samme formål ­– at folk kan hjelpe hverandre – er fantastisk.

Annonse
Annonse