Nyheter

Matmerk-sjef Nina Sundqvist ser lyspunkter, selv om de aller fleste lokalmatprodusentene sliter tungt i koronakrisen.

Lokalmatprodusentene fortviler

Nettverkenes betydning øker i krisetider, og kreativiteten blomstrer.

Publisert Sist oppdatert

Nina Sundqvist er administrerende direktør i Matmerk. Hun kjenner Lokalmat-Norge. Slik oppsummerer hun situasjonen for de rundt 110 lokalmatprodusentene som ligger under Matmerks vinger, det vil dem som har sine merkevarer beskyttet av Matmerks merkeordninger:

– De aller fleste fortviler over situasjonen. Verst er det for dem som kun selger til hotell og restaurant, de fikk jo døra midt i fleisen nærmest over natta.

Krisen viser hvor sårbare vi er

Kreativiteten øker

Samtidig gleder Sundqvist seg over at kreativiteten blomstrer.

– Mange tenke nytt. Flere produsenter samarbeider om å levere lokale matkasser direkte til forbrukerne. Andre har tatt i bruk Reko-ringen for første gang. I tillegg har det blitt en oppblomstring av netthandelsløsninger, forteller Sundqvist.

Reko-ringene, direktesalg fra produsent til forbruker, er en del av Norsk Bonde- og Småbrukarlag sitt prosjekt Matnyttig. Flere og flere av dem har nå åpnet igjen.

LES MER |Her finner du Reko-ringer i Norge

Begrepet «Reko» stammer fra det svenske «rejäl konsumtion», på norsk «rettferdig konsum».

Hjemmepåske for mange nordmenn førte også til økt salg for enkelte lokalmatprodusenter. Egg, ost og is er tre eksempler.

Alternative salgskanaler blir ekstra viktig nå som mange matfestivaler og andre festivaler som bruker lokalmat avlyses. Den nasjonale festivalen Matstreif i Oslo i september er allerede avlyst.

Blant de tradisjonelle salgskanalene roser Sundqvist dagligvarebransjen, der mange har gjort en ekstra innsats for å synliggjøre lokalmaten.

Nettverkene virker

Lokalmatprodusentene deltar i mange formelle og uformelle nettverk. Betydningen øker i kriser:

– Krisen viser hvor sårbare vi er. Produsentene har en oppstrøm av råvarer som kommer uansett om markedet ikke er der. Dyr slaktes, kuer melkes. Da er det godt å komme i kontakt med andre i samme situasjonen. Her i Matmerk har vi ringt alle «våre» produsenter, og det har blitt satt stor pris på, sier Nina Sundqvist.

Ser framover

Nå ser Matmerk-sjefen framover:

– Jeg har begynt å tenke på hvordan vi delvis kan åpne kontoret vårt igjen, så får vi se hvordan vi kan løse dette med for eksempel turnusordninger. Vi er sosiale vesener og vil gjerne se hverandre igjen ansikt til ansikt.

LES MERMatmerk-sjefen: «Norge er fattige på dagligvarebutikker» (DP+)

Dette er Matmerk

  • Matmerk er en uavhengig stiftelse med 20 ansatte som bidrar til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon.

  • Visjonen er å få folk til å velge norsk mat.

  • Matmerk arbeider med tre fagområder: 1: Kvalitetssikring av norsk matproduksjon gjennom landbrukets internkontrollsystem, KSL. 2: Utvikling og profesjonalisering av lokalmatprodusenter. 3: Markedsføring av våre merkeordninger og kommunikasjon til forbruker.

  • Matmerk ble opprettet av Landbruks- og matdepartementet i 2007.

Kilde: matmerk.no

Powered by Labrador CMS