Annonse
Matprat, her ved direktør Dag Henning Reksnes, feirer 20 år i år. Foto: Matprat
Matprat, her ved direktør Dag Henning Reksnes, feirer 20 år i år.  Foto: Matprat  

Matprat feirer 20 år

Fra å være en digital storsatsning med matinspirasjon og oppskrifter, formidler Matprat i dag innsikt i norsk matproduksjon og fakta om dyrevelferd, bærekraft, helse og ernæring knyttet til egg og kjøtt.

Bindeledd

– Matprat spiller en viktig rolle i dagliglivet til svært mange nordmenn, og har i gjennomsnitt 125.000 besøk hver dag og nærmere 46 millioner økter årlig. Vi ønsker å inspirere og dele kunnskap om norsk matproduksjon, mat og matlaging, forteller direktør i Matprat, Dag Henning Reksnes, i en pressemelding fra jubilanten.

Matprat markedsfører råvarene fra det norske landbruket og skal være et bindeledd mellom forbruker og storsamfunn og den norske kjøtt- og eggproduserende bonden.

Opplysningskontoret for egg og kjøtt er finansiert av norske bønder gjennom omsetningsavgiften, en avgift bonden betaler inn. Midlene forvaltes av Omsetningsrådet, med Landbruksdirektoratet som sekretariat.

Analog fortid

Historien om opplysningskontorene går langt tilbake i tid, og er en del av markedsreguleringen i landbruket.

– Opprinnelig formidlet opplysningskontoret kunnskap om råvarer og stykningsdeler, og det fantes nesten ikke et hjem uten kjøkkenskuffene fulle av oppskriftshefter fra Opplysningskontoret for kjøtt. Nettsider var et ukjent fenomen, og vi brukte det meste av budsjettet på store reklameproduksjoner, trykt materiell og event, forteller Reksnes.

Mot slutten av 1990-tallet ønsket Opplysningskontoret for kjøtt å bli mer synlige for å løfte frem bøndenes råvarer. I år 2000 ble Matprat etablert som kommunikasjonskonsept. Store filmproduksjoner ble byttet ut med digital kommunikasjon.

Den første versjonen av matprat.no hadde 350 oppskrifter og 8.000 besøk etter lansering.

Nye temaer

Temaene som formidles har også endret seg mye i løpet av de siste 20 årene:

– Informasjon om bærekraft, helse og dyrevelferd har fått stor plass de siste årene, fordi vi ser at dagens forbrukere vil vite mer om hvor maten kommer fra. Avstanden mellom norsk matproduksjon og det store flertallet av norske forbrukere blir større og større, og derfor er Matprat opptatt av å bidra til åpenhet og økt kunnskap om norsk matproduksjon. Det er ikke alltid så lett å få oversikt i samfunnsdebatten, og Matprat må ta en tydelig rolle i å bygge kunnskapsbaserte holdninger og argumentere faglig og saklig om norsk egg og kjøtt, forteller han.

Matprats historie

  • 1973: Opplysningskontoret for kjøtt etableres

  • 2000: Opplysningskontoret lanserer kommunikasjonskonseptet Matprat med 19 nye reklamefilmer og nettside

  • 2004: Matprat vant Gulltaggen for beste merkevare

  • 2006: Første versjon av Matprat på mobilen ble lansert

  • 2008: Matprat vant Gulltaggen for beste informasjonsnettsted. Besøkstallene er nå oppe i nesten 700.000 i året

  • 2009/2010: Opplysningskontoret for kjøtt slås sammen med Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt, og blir Opplysningskontoret for egg og kjøtt

  • 2011: Matprat etablerer egen Youtube-kanal

  • 2012: Ny logo, ny profil og nye nettsider lanseres

  • 2018: Matprat lanserer chatboten Mats

  • 2020: Matprat fyller 20 år, og fornyer logoen i anledning jubileet

Kilde: matprat.no

 

Annonse
Annonse