Nyheter

Melkeforbruket fortsetter å øke i årets første halvår. Salget av norskprodusert melk endte på nesten 217 millioner liter. Dette er nesten 2,8 millioner liter høyere enn første halvår i 2019.

Melkesalget til himmels

Norske meieriprodukter selger som aldri før. Koronakrisen har forandret nordmenns syn på melk og melkeproduksjon, og nå går melkesalget til himmels, viser ferske salgstall fra første halvår.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn har kjøpt over to millioner liter mer melk første halvår enn samme periode i fjor. I tillegg til at forbruket av melk øker, spiser vi også mer ost og yoghurt enn tidligere.

Økningen gjelder spesielt for lettmelk og helmelk, som økte med henholdsvis 3,7 prosent og hele 7prosent for helmelken.

– Årsakene til disse endringene må nok først og fremst tilskrives at vi er mer hjemme i koronatid. Når folk er mer hjemme, lager vi mer mat fra bunnen av og er nærmere kjøleskapet der meieriproduktene befinner seg. Dessuten er det jo nesten slutt på grensehandelen som særlig kan ha en innvirkning på salg av ost, sier direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Ida Berg Hauge, i pressemelding.

Tall fra Melk.no viser at konsum av norsk ost har økt med 6 prosent siste halvår, sammenlignet med samme tid i fjor. Vi spiste 44 millioner kilo norsk ost første halvår og gulostene, som står for omtrent 60 prosent av ostesalget, økte med hele 4,5 prosent. Også kategorier som kremost, smøreost og cottage cheese hadde god vekst. Også innen yoghurt har de norske produktene tatt markedsandeler det siste halvåret.

– Økningen i melk er spesielt positiv. Melk er en av grunnsteinene i kostholdet og inneholder en naturlig pakke av næringsstoffer som vi trenger hver eneste dag. I krisetid søker vi det som er sunt, trygt og som har høy kvalitet. Norsk melk scorer høyt på alle disse områdene og vi ser at stadig flere forbrukere får øynene opp for disse verdiene, sier Berg Hauge.

Powered by Labrador CMS