Annonse
Ostesalget økte i første kvartal med 4,5 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor. For smøreostene var oppgangen på hele 25 prosent. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen, NTB scanpix      

Økning i ostesalget under koronakrisen

Oppgangen utgjorde om lag 13 millioner liter melk, som tilsvarer produksjon fra rundt 1.900 kuer i året, eller årsproduksjonen på om lag 60 gårdsbruk.
 
For smøreostene økte salget med hele 25 prosent, ifølge Opplysningskontoret for meieriprodukter.
 
– En stor grad av meieriproduktene fortæres hjemme, hvor vi drikker melk og spiser ost. Dagligvaresalget har økt veldig bra. Så selv om det er nedgang i andre kanaler som kantiner og restauranter, er det kompensert med vekst i dagligvaremarkedet, sier direktør Ida Berg Hauge i Melk.no til Nationen.
 
Hun tror økningen kan forklares med at folk kjøpte mer smøreost i starten av utbruddet, fordi det har lang holdbarhet og er populært hos barn, i tillegg til fallet i grensehandelen.
 
Melkesalget gikk også betydelig opp i første kvartal. Det ble drukket en million liter mer melk fra januar til mars enn i samme periode i 2019.
 
(©NTB)
Annonse
Annonse