Nyheter

Økt salg av øl og brus i dagligvarehandelen

Salgstallene for mai viser solid vekst i salget av øl, brus, sider og energidrikk i dagligvarehandelen. Vannsalget, derimot, går overraskende tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen, preges også maisalget av koronatiltakene, selv om utelivet langt på vei ble gjenåpnet i løpet av måneden.

– Tendensen er den samme som de forrige par månedene: De store bryggeriene klarer seg gjennomgående bra pga økt salg i dagligvare og kraftig vekst i brussalget. Noen småskalabryggerier har snudd krisa til noe positivt gjennom økt satsing på egne utsalg og tilbud om hjemkjøring, mens det store flertallet sliter – noen mer enn andre, skriver kommunikasjonssjef Hege Ramseng i den månedlige salgsrapporten til medlemmene.

Det totale ølsalget falt med -1,3 prosent i mai, noe som gir en nedgang på -1,5 prosent så langt i år, sammenlignet med fjoråret. Likevel går det mot det nest beste året for øl noensinne. Salget i utelivsbransjen og på vinmonopolet falt med hele -63,8 % i mai, mens dagligvarehandelen og utsalg av butikkøl økte med hele + 19,6 prosent.

– Hittil i år er fallet i uteliv/pol på -46,9 prosent, mens veksten i dagligvare er + 8,8 prosent, opplyser Ramseng.

Småskalabryggeriene falt med -11,4 prosent i mai.

– Nedgangen så langt i år er på -12,2 prosent, som gir en markedsandel på 3,1 prosent hittil i år. Andelen på samme tid i fjor var 3,5 prosent. Sterkøl hadde en nedgang på -64,3 prosent i mai. Hittil i år er nedgangen -28,4 prosent. Dette er stikk i strid med utviklingen de siste ti årene og kan bare skyldes svikt i utelivet, konkluderer kommunikasjonssjefen.

Sider hadde en salgsøkning på 17 prosent sist måned sammenlignet med mai i fjor. Det gir en vekst på +5,3 prosent så langt i 2020, og det går mot et nytt rekordår. I utelivet falt sider med -70,1 prosent i mai, mens veksten i dagligvare var på + 33,1 prosent. - Hittil i år har sider falt – 48,4 prosent i uteliv, mens veksten i dvh er på + 13,2 prosent.

Også brussalget er i vekst i dagligvarehandelen. I mai økte salget med 24 prosent, og så langt i år har brus en vekst på 3,8 prosent. Det ligger an til å bli det beste året for brus siden 2016.

– Det er vanskelig å se andre forklaringer enn stopp i grensehandelen, fastslår Ramseng.

– I uteliv sank brus med -54 prosent i mai, mens salget i dagligvare økte med + 36,9 prosent. Hittil i år har utelivssalget sunket med -33 prosent, mens salget i dvh har økt med + 9,2 prosent.

Andelen sukkerfri brus var i mai 61,4 prosent. Andelen så langt i år er dermed 61,1 prosent.

Vannsalget, derimot, gikk kraftig tilbake sist måned, med - 24,2 prosent.

– Dette er en nøtt vi ikke har noen god forklaring på. Både merkevarene og PL taper kraftig terreng i mai. Fall i utelivet spiller selvsagt en rolle, men det er nedgang også i dagligvarehandelen. I dagligvare var nedgangen -18,2 prosent i mai, mens vi hittil i år er marginalt på plussiden: + 0,8 prosent.

Eenergidrikk fortsetter veksten. i mai økte salget med 28,6 prosent. Det gir en vekst på 22 prosent så langt i år. Sukkerholdig hadde en vekst på 39,9 prosent, mens sukkerfri falt med -5,4 prosent.

– I mai sto sukkerfritt for 18,4 prosent av energidrikksalget. Andelen så langt i 2020 er 18,3 prosent, opplyser Hege Ramseng i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Powered by Labrador CMS