Nyheter

Selskapet Too Good To Go har solgt 200.000 kilo mat som kunne ha havnet på dynga. Foto: Joachim Borøchstein

Selger dagligvarebutikkers rester for 27 millioner kroner

Hittil i år er dagligvarer til en verdi av 27 millioner kroner solgt gjennom Too Good To Go-appen. Til sammen har 215.000 poser med overskuddsvarer blitt reddet i år.

Publisert Sist oppdatert

– Butikkene gjør noe bra for miljøet og unngår å kaste mat til store verdier, sier daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer i en pressemelding.

Too Good To Go har inngått samarbeid med over 500 dagligvarebutikker. På under ett år har matredderselskapet fått 350 nye samarbeidspartnere innen dagligvarebransjen. Samarbeidspartnerne innen dagligvare inkluderer blant annet Meny, Coop og Bunnpris. I det siste har stadig flere butikker i Coop-kjeden blitt med, som Extra, Coop Prix, Coop Mega, Obs og Marked.

– Vi har jobbet for å få med enda flere dagligvarekjeder i appen. De gjør mye bra selv for å forebygge og bekjempe matsvinn, men det hender fortsatt at fullt spiselig, god mat kastes. Appen er et verktøy butikkene kan bruke aktivt for å få ytterligere bukt med svinnet, sier Raknes Pfründer.

Dagligvarene som er solgt gjennom appen i år har en estimert verdi på 27 millioner kroner, og årets miljøbesparelser tilsvarer over 200.000 kilo matavfall eller 535.800 kilo CO2-ekvivalenter, ifølge selskapet.

– Mange innser ikke hvor stor verdi overskuddsmaten har før de begynner å jobbe med oss og ser hva det resulterer i. Posene er veldig populære og blir ofte solgt med en gang de dukker opp i appen, sier Raknes Pfründer, som forteller at innholdet kan være alt fra bakervarer og pålegg til frukt og grønt og varmmat.

Ifølge Raknes Pfründer er også brukerne svært aktive om dagen. For tiden selges det ukentlig rundt 40.000 forundringsposer på landsbasis, med dagsrekord tirsdag 17. november på 6.900 solgte poser.

Totalt har 1,2 millioner nordmenn lastet ned appen – 200.000 flere enn i mars.

Powered by Labrador CMS