Nyheter

I disse dager legger fiskeriutsending Sigmund Bjørgo siste hånden på verket før startskuddet på kampanjen går den 5. oktober. Foto: Norges sjømatråd

Skal lære svenskene å lage sjømatretter

De fleste svensker sier de vil spise mer sjømat, men vet ikke helt hvordan de skal få det til. Høstens store TV-kampanje i Sverige skal hjelpe dem med det.

Publisert Sist oppdatert

Sverige er et viktig og stabilt marked for norsk sjømat. De siste årene har den totale sjømateksporten til Sverige ligget på rundt 64.000 tonn til en verdi av over fire milliarder kroner. Men svenskene spiser i snitt mindre sjømat per person enn sine nordiske naboer, og bare 18 prosent av proteininntaket er sjømat.

– I Sverige har folk et relativt snevert repertoar når det kommer til sjømatretter. De er usikre på hvordan de skal tilberede maten, og trenger inspirasjon og idéer til enkle og gode hverdagsretter med fisk og skalldyr, sier Sigmund Bjørgo som er Sjømatrådets fiskeriutsending i Sverige, i en pressemelding.

Fokuset for høstens kampanje blir derfor å vise svenskene hvordan reker, torsk og laks kan erstatte andre proteiner i hverdagsretter som for eksempel suppe, pizza, pasta, taco eller burger.

Satser på TV

Reklamefilmene for norsk sjømat blir hovedsakelig å se på TV-kanalene som blant annet «Sjuan», TV4, TV5 og svenske «Animal Planet. I tillegg blir filmene vist på TV-kanalenes digitale plattformer.

– Med kampanjen får vi en stor rekkevidde blant Sveriges ti millioner innbyggere, og vi vil nå rundt 85 prosent av målgruppen: kvinner og menn mellom 25 og 49 år, sier Sigmund Bjørgo.

Verdensmestere i norsk rekespising

Svenskene spiser mye reker, og spesielt reker som er ferdig pillet fryst eller på lake. I fjor eksporterte Norge nærmere 3.400 tonn reker til en verdi av 326 millioner kroner til svenskene. Med det er nabolandet vårt det største og viktigste marked for norsk rekeeksport, og Sverige den nasjonen i verden der norske reker spises aller mest.

– Derfor vil kampanjen denne høsten ha størst fokus på reker, og særlig anvendeligheten til de fryste pillede rekene, selv om også torsken og laksen skal få sin tilmålte TV-tid, forteller Bjørgo.

Startskuddet på kampanjen går den 5. oktober. Kampanjen vil vare ut november.

– Jeg oppfordrer de norske aktørene til å ha sine egne reklameaktiviteter i kampanjeperioden. Det vil skape positive synergieffekter og sammen kan vi øke synligheten til norsk sjømat i Sverige enda mer, avslutter Bjørgo.

Powered by Labrador CMS