Annonse
Daglig leder Joe Harald Strand i BFSN Storkjøkkenleverandørene bekrefter at organisasjonen ikke er kommet til enig med Norges Varemesse om et videre samarbeid om Norges største matmesse, Smak. Foto: Fredrik Hagen |NTB og BFSN
Daglig leder Joe Harald Strand i BFSN Storkjøkkenleverandørene bekrefter at organisasjonen ikke er kommet til enighet med Norges Varemesse om et videre samarbeid om Norges største matmesse, Smak.  Foto: Fredrik Hagen | NTB og BFSN

Smak-messen må skifte navn

OPPDATERT. Denne saken er oppdatert med nye opplysninger fra Norges Varemesse etter første publisering.

Smak har siden 2009 vært et samarbeid og sameie mellom Norges Varemesse, NHO Reiseliv og BFSN Storkjøkkenleverandørene. Messen har vært regnet som Nordens ledende møteplass for nettverksbygging, handel og verdiskaping for alle som jobber med mat og drikke.

Messen arrangeres hvert tredje år, og ble i 2020 arrangert 3.-6. mars. Fasiten ble snaue 26.000 besøkende, noe mindre enn antatt på grunn av koronaens inntog.

Matindustrien har vært i kontakt med Norges Varemesse gjentatte ganger. Selskapet ønsker ikke å kommentere saken, men varsler en pressemelding tirsdag. 

Den kom rett etter klokka 11 tirsdag:

– Vi har i lengre tid forsøkt å bli enige med BFSN om en ny avtale for neste Smak. BFSN har via sitt medlemsnettverk bidratt med 34 av totalt 440 utstillere på Smak 2020. Vi registrerer nå at de ønsker å bryte ut av samarbeidet og heller konsentrere seg om å utvikle et eget arrangement. Vi takker derfor for samarbeidet og ønsker BFSN lykke til videre, sier Liv Kindem, kommersiell direktør ved Norges Varemesse.

Ettersom eierskapet til «Smak»-navnet har vært delt mellom NHO Reiseliv, BFSN og Stiftelsen Norges Varemesse, vil neste arrangement som etter planen skal arrangeres uke 6 i 2023 endre navn.

Messen Holdbar vil gå samtidig som tidligere.

Samarbeid med NHO Reiseliv

Det er allerede klart at Stiftelsen Norges Varemesse og NHO Reiseliv ønsker å videreføre sitt mangeårige samarbeid. Dette ble avklart i et møte tidligere denne uka.

– Vi har samarbeidet godt med NHO Reiseliv i mange år. Nå som vi skal videreutvikle Smak-messen med nytt navn og mer spennende innhold så kunne vi ikke hatt en bedre medspiller. Sammen med NHO Reiseliv og gjerne også andre partnere skal vi løfte neste arrangement til nye høyder, sier Kindem.

Stiftelsen Norges Varemesse går nå i gang med å utvikle neste arrangement og lover å holde bransjen godt oppdatert om utviklingen fremover. Torill Engelberg skal fortsette å lede arrangementet ved å videreutvikle mulighetsrommet til nye høyder.

– Torill var arkitekten bak forrige Smak, som utvilsomt var beste arrangement så langt. Med henne i førersetet og sammen med bransjen er jeg trygg på at vi vil gjenskape og overgå den unike møteplassen vi allerede har bygget opp for alle som er opptatt av mat og drikke, sier Kindem.

BFSN beklager

– Etter historiens beste messe, Smak 2020, har Norges Varemesse valgt å si opp avtalene og alt videre samarbeid med bransjeforeningen BFSN Storkjøkkenleverandørene. Det er beklagelig at det suksessfulle samarbeidet etter dette kun får sin plass i historiebøkene, sier styreleder Henning Brun i BFSN.

BFSN er usikker på motivasjonen som ligger bak Norges Varemesses beslutning.

– Men vi konkluderer med at forhandlingene om et videre samarbeid om ikke har ført til bærekraftige resultater for partene, sier daglig leder Joe Harald Strand i BFSN – og fortsetter:

– Vi har opplevd at samarbeidet har fungert godt gjennom mange år og at avslutningen av samarbeidet derfor kom ganske overraskende på oss.

Lanserer ny bransje- og fagmesse

BFSN understreker at situasjonen nå gir nye muligheter.

– Vi vil kunne arrangere en messe med et større innhold og et fagmessig bedre gjennomslag enn hva vi har kunnet tidligere i samarbeidet med Norges Varemesse, sier styreleder Brun.

BFSN mener det fortsatt vil være et behov for en førende og ledende nasjonal markedsplass for bransjene som tidligere har deltatt på Smak.

– Som bransjeorganisasjon må vi nå se fremover og legge til rette for etablering og økt engasjement for en messe som bransjen i større grad arrangerer selv, uavhengig av en kommersiell messearrangør som ofte kan ha en annen agenda enn det bransjene selv har. For oss i BFSN er det viktigste i etableringen av et nytt messekonsept å finne et riktig kostnadsnivå for utstillerne, det faglige innholdet og målgruppefokus for både utstillere og besøkende. Dette blir det ledende i alt arbeid med den nye messen fremover. Vår bransjemesse skal første gang arrangeres i 2023 og messens navn og tidspunkt for arrangementet er planlagt for lansering allerede i 2021, sier Strand.    

 

 

Annonse
Annonse